onsdag 20 juni 2012

Fungerande läkemedel finns!

En del av er kommer nog ihåg den lilla blå tuben med salva som försvann från apoteket. Den fungerade bra för mig i alla fall. Du kan få sådan salva, men du måste be din läkare eller tandläkare att skriva ut den. Du ber om Triamcinolon 0,1% Den måste skickas efter för den blandas nog efter beställning. Dyr förstås, 300 kr, mrn det är en stor tub. Den påskyndar själva läkningen. Jag tycker att alcolair visserligen tar bort den akuta smärtan, men det verkar ta längre tid att läka. Den här salvan tar jag på så fort den lilla aften sticker fram sitt fula tryne och då går den oftast tillbaka över natten! Jag hade slut på salvan för någon vecka sedan och fick en superstor blåsa på insidan av underläppen. Jag hade så djävla ont så jag mådde illa och ingenting hjälpte! Nu har jag en ny på väg, men den ska jag döda med lite salva. Ett tips: försök att torka aften så torr som möjligt innan du sätter på salvan, så fäster den bättre. Fukta fingret, så fastnar den inte där.

3 kommentarer:

  1. Hej! Är namnet rättstavat? Hittar inget på fass nämligen. Vill gärna prova för jag är inne i ett skov med tätt återkommande afte.

    Tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Förlåt för sent svar, jag har inte varit inne på ett tag.
      Nä, du hittar inte det i fass, för det är det aktiva ämnet och den blandas på beställning. Prata med din läkare, för du måste få recept. Prata med en apotekare om du vill veta mera om ämnte. De är otroligt kunniga och hjälpsamma.

      Radera
  2. Tack för tips om läkemedlet Triamcinolon! Kanske inget mirakelmedel men det tycks som sagt påskynda läkningen. Känns bra att ha NÅGOT "vapen" att ta till när det är som värst...

    Mvh, Naturgubben

    SvaraRadera