söndag 7 mars 2010

Järn och Barocca

I höstas hade jag två stora utbrott efter varandra. Vid andra tillfället så skrev jag här om att jag ringt vårdcentralen för att jag ville visa blåsorna som var runt 7 stora och de små var så många att de var lönlöst att ens försöka räkna. Blev avfärdad med en gång, vi har inga tider för dig utan bara akuttider, du är inte akut. Jag bröt ihop med en gång - humöret är ju inte det bästa då man har så ont... Grina och sa att jag vänder mig till akuten istället. Då säger kärringen "Nä men de har ju akutfall" Ja, om jag känner mig akut kan väl inte hon avgöra? Dessutom ville hon ju inte boka in mig på de tider hon hade. Jag grät så jag inte fick fram ett ord och då frågar kärringen m jag blev ledsen.. Ja, vad trodde hon, man har så ont att man inte kan fungera normalt, fräser till alla som pratar med en, svarar inte i telefon, måste vara sjukskriven i fem dagar. Men nä, till vårdcentralen är man inte välkommen, å åk inte till akuten heller för de vill inte heller ha dig.

Efter en halvtimme ringde kärringen upp. Jag skulle få komma och ta virusprov på blåsorna. Inget virus (hade blivit glad om det hade varit det så kanske herpesmedicin hade funkat). Efter några veckor fick jag komma och ta b-vitamin och järnstatus. Allt såg jättebra ut. Tyvärr var det inte min läkare som ringde och sa detta, för jag frågade om det fanns möjlighet att prova herpesmedicinen iaf. Hon skulle prata med läkaren och återkomma. Det var för 3-4 veckor sedan. Man griper ju verkligen efter varje litet halmstrå.. Är det någon här som provat herpespillret? (ingen aning vad det heter, vet bara att det är på recept) Nu är den visserligen mot ett virus, men tänk om det kunde funka även på Afte... De är ju värt att prova iaf.

Hur som helst. Trots mina fina värden så stödäter jag järn och Barocca (B + en massa annat).

Tänk om de kunde vara lite mer forskning på detta så man iaf kan komma på varför de uppkommer..

3 kommentarer:

  1. Stackare! Systemet med bokning samam dag är skandalöst! Privat husläkare är det enda som gäller! Tyvärr psykas de hårt av landstinget! En homeopat jag gick till gav mig ett piller som tog bort blåsorna en lång period! Sötningsmedel i tex läsk, halstabletter, tuggummin får jag blåsor direkt av! Det har de t.o.m. skrivit om i tidningen! Prova att undvika sånt! Flytande panodil på tungan lokalbedövar annars rätt bra. Ännu bättre är xylocain, men det smakar illa först. Kram

    SvaraRadera
  2. Xylocain smakar ju typ mint och jag lever på det då jag har utbrotten. Både salva och gel (recept) tidigare fanns en vätska som var ännu bättre men jag vet inte om folk drack det för det finns tyvärr inte längre. Xylocain och starka värktabletter is the shit. Synd att Xylocain bara hjälper några minuter, max en kvart..

    SvaraRadera
  3. Ja det hjälper inte länge. Jag har uteslutit tomat, citrus,godis, aspartam i två veckor, och bortat tänder med mild Zendium och Zendium munskölj. puh! Nästan alla blåsor försvann.Frågan är bara vilket som hjälpte mest? Jag har märkt att när mitt tandkött blir irriterad pga bortslarv så får jag genast blåsor i mun och munsår på läppen. Har du märkt ngt sånt? Har du ngn matöverkänslighet?

    SvaraRadera