måndag 10 maj 2010

Har testat Oralmedic

Jag fick några fläckar med afte för en tid sedan. Fick stanna hemma & jobba i två dagar, dels för att man inte kunde tala, äta eller dricka något, men också för att ha några kollegor kvar på jobbet att tala till i fortsättningen. Humöret var på botten. Man kan ju inte berätta vad det är, då tror alla att man har herpes & sen vågar ingen sitta mittemot på lunchen.
Jag läste om Oralmedic på webben & av någon anledning fick jag ett ryck att jag måste skaffa produkten. Jag var desperat. En jakt påbörjades. Av någon anledning säljs den bara hos några få tandläkare. Jag hittade en på Kungsgatan i Stockholm som hade min räddning i lager. Jag tog bussen dit & köpte några paket. (Till sköterskans förvåning, jag skulle förstå varför lite senare.)
Klok som man är väntade jag tills efter arbetstid att testa medlet. Paketet består av två bomullspinnar, en vanlig och en med undermedlet i. Den vanliga ska man torka såret med (ouch!) innan den andra pinnen med medlet i penslas på.
Jag blev väl lite misstänksam när beskrivningen var att man ska bryta toppen på pinnen med medlet i, men hålla den på armslängds avstånd och skydda ögonen, samt beskrivningen att en "kortvarig intensivt stickande känsla uppstår efter applicering".
Jag tog mod till mig och gick till badrummet, nu skulle aften bort & jag få i mig lite middag lite senare. Jag gjorde rent (aouch!) och bröt sedan toppen på andra pinnen...
En mörkt lila vätska färgade topsen, såg verkligen inte ut som något jag ville stoppa i munnen...kan det smaka blåbär?
Jag testade....jag tror det fräste till....det mörknade, jag såg planeter, jag träffade min skapare, jag hörde någon som skrek på avstånd.
Det var jag som skrek. Helvete vilken smärta!
Jag petade på afte nr 2....världen exploderade, jag såg planeter födas. Det pulserade i min vänstra kind. Det svullnade, aften antog en konstigt död färg. Middag var inte att tänka på dom närmaste dagarna kändes det som. Jag blev nästan lite rädd, skulle man inte ha medlet på aften? Kan man ringa akuten?
"kortvarig stickande känsla" jomän, jag tackar! Jag skulle vilja läsa deras beskrivning när det gör ordentligt ont.
Jag avvaktade.
Vad var nu nästa intruktion? Visst fan, "skölj munnen noga med vatten". Tacka fan för det. Sväljer man något av det där medlet så får man väl några extra utgångshål i kroppen eller så får man väl ha en brandsläckare redo nästa gång man urinerar.
Vari bestod den lila vätskan av? Batterisyra, tabasco & tequila?
Men, dagen efter var smärtan borta. Aften var helt neutraliserad. Det fanns ärr kvar någon vecka efteråt. Jag hade en fläck kvar i överläppen, men den var inte så stor. (Jag fegade ur efter dom två första behandlingarna!)
Nu förstog jag varför systern som sålde paketen till mig blev lite förvånad. Att köra flera behandlingar på samma afte rekommenderas inte i instruktionerna. Är det någon som någonsin skulle komma på idén att försöka?
Nu har jag några paket kvar för nästa gång, om någon är intresserad av att köpa ett paket kan ni höra av er. Jag tror jag betalade 120 kr/paket.

1 kommentar:

  1. Klockren beskrivning av smärtan:-) Men, visst är det värt det när man ser att blåsan dör en plötslig, smärtsam död!!

    SvaraRadera