måndag 12 november 2012

Flingsaltet, smärtan och blåsan

Hej alla!

Jag är väldigt lyckligt lottad som endast får afte ytterst sällan när jag slarvar med mat och sömn. Idag har det varit ett helvete att prata och äta så jag bara kände att jag måste göra något för att lindra smärtan så jag kan få sova lite.

Jag klev på salttåget...

Jag började med att skölja munnen med vatten, vilket gjorde jävligt ont bara det. Min blåsa sitter lämpligt till på insidan av underläppen och givetvis i höjd med tandhalsarna.

Jag lade sedan på en rätt tjock och stor fyrkantig saltkristall (flingsalt från havet, inget bordssalt!) direkt på blåsan och satte mig i soffan. Smärtan var omedelbar och det tårades i ögonen. Vetskapen om att smärtan försvinner efter en liten stund höll mig igång. Efter ca en minut så infann sig en betydligt behagligare känsla utan större obehag. Det tog ungefär fyra minuter innan saltkristallen var borta. Döm om min förvåning när jag kunde skölja munnen och borsta tänderna. Jag var fortfarande öm, men det var som natt och dag!

Jag konstaterade också att den gula hinnan var borta och att tandköttet runt sårkanten återfått en mer naturlig rosa färg (till skillnad från den illröda). Jag lade på en lite mindre kristall och det gjorde inte alls lika ont som den första och den smälte på bara några sekunder.

Nu ska jag till med en tredje kristall och det blir den sista innan jag ska sova. Jag tänkte upprepa proceduren imorgon beroende på hur det ser ut.

To be continued :-)

/Eric


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar