torsdag 22 april 2010

Dessa onda ting..

Har som så många andra skriver här haft regelbundna problem med dessa blåsor sedan jag varit liten. Har försökt forska i det lite på egen hand under åren å kör Zendium sen länge och har testat de flesta vanliga preparaten som finns på apoteket. Precis som många andra konstaterat hjälper dessa apotek preparat föga då de flesta ska apliceras på blåsan, vilket är lättare sagt än gjort att få medlet att hamna just på blåsan samt att få det att stanna kvar längre än till man stänger munnen ungefär. Sen verkar de ju inte läka såren utan bara dämpa smärtan några minuter..

Det som gjorde att jag tillslut hittade hit idag är för att jag sitter på min värsta omgång hittils å plågas då jag är drabbad av följande kombo:
En stor djup i högerkinden som sticker ut å lätt bits på med hörntänderna = smärta! En på höger sida av underläppen ganska mitt på, En på höger sida av överläppen ganska mitt på, En på mitten innanför underläppen som skaver mot undre framtänderna, En stor på vänster sida innanför överläppen, En på vänstra "strängen" under tungan (kan typ inte röra tungan utan att det smärtar järnet), å slutligen en sån "trasig cell" som jag kallar det när man får en vit prick på spettsen av tungan, liten men överkänslig på att fördela smärta..
Kan inte äta riktigt å slöddrar det lilla jag pratar för att man vill undvika att öppna munnen (undviker att prata i huvud taget). Fick panik av all smärta å hade ju läst om det där "Oralmedic" idag och försökte få tag på det på rasten från jobbet, men fanns inte hos tandläkarna här i stan iaf :( Fattar inte varför de inte kan lagerhålla detta preparat på apoteket?? fick köpa en Aftamed som jag använt varje timme ist. Känns ganska meningslöst som vanligt dock då det försvinner från blåsorna när man stänger munnen, men är man desperat så är man.

Tycker det är konstigt med all vetenskap å allt som forskare har lyckats åstakomma med resor till andra planeter å kloning etc, men de har ingen riktig koll alls på detta med afte, varför man får det å hur man snabbt kan bota det!? Är ju tydligen ganska många som får detta så borde ju prioriteras mer än kärnfria meloner lixom..

Ang. B-vitamin teorin tror jag inte riktigt på den då jag tränar flera ggr i veckan å kör med vitaminberikade protein/kolhydrat kosttilskott kombinerat med energi drycker några ggr i veckan (extra mycket av just b-vitaminer i dem), samt tar även två matskedar (rekomenderad dos) mivitotal (multivitamin) per dag, så känns nästan snarare som att jag borde ha överskott av B-vitaminer? Har dock hållt mig fri från afte ganska länge medans jag kört detta intag, så att jag fick en anstormning nu kan ju bero på något annat i just detta fall.

Mycket tankar å funderingar, men nu har jag iaf fått utlopp för dem :) Dags å dutta ut aftamed för 10:e gången på massa blåsor nu å hoppas man hittar någon sovställning på kudden som inte gör ont i munnen.

Mvh Peter

2 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Jag har skrivit här förut och rekommenderar fortfarande Aloe vera-tandcreme regelbundet (Man får hålla på ett tag innan det börjar fungera fullt ut dock). Har inte haft mer än någon enstaka blåsa om året på flera år nu. Om jag känner att den är på gång pga att jag tex bitit mig i kinden, applicerar jag aloeveran några minuter ett par kvällar i rad och sköljer efter att jag borstat tänderna som vanligt och den blir aldrig en fullt utvecklad smärtande blåsa. Nu behöver jag knappt borsta med aloen varje kväll längre utan bara nån gång i bland. Äter förövrigt inga B-vitamintillskott, endast Mitt val kvinna men har hört att aloevera innehåller B-vitamin. Alla medel på apoteken är ju eg bara en lindring inte ett botemedel men aloen har för mig iallafall blivit ett botemedel.

    /Josefin

    SvaraRadera