lördag 10 april 2010

På tungan

Jag är en tjej på 19 år, och har haft afte så länge jag kan minnas. De bryter ut flera gånger i månaden, och har oftast flera på samma gång. Just nu har jag 3 st under överläppen som har "växt ihop" till en enda stor, och en precis på sidan om tungan som gör riktigt jävla ont! Den sitter på en nerv så att det smärtar ända ner till halsen (eller så har jag ytterligare en blåsa där, men det känns som att det bara är en lång nerv som smärtar) och samtidigt har jag ont i örat. Har också vad jag kallar småsmå "blobbar" på tungan, som jag antar är aftesår men som är så små att de inte syns (gör fortfarande skitont för det), och dessa brukar jag få i princip varje vecka, oftast kanske 5 på samma gång.

Jag får alltid återkommande blåsor på sidan om tungan, vilket för mig är hittills det värsta stället jag haft dom på. Man kan inte äta, svälja eller prata utan extrem smärta. Även om de är pyttesmå. Förra året hade jag en blåsa där som var ca 2-3 cm lång. Det är den värsta blåsa jag har varit med om. Jag kunde inte ens öppna munnen och var tvungen att kämpa för att suga i mig nyponsoppa med sugrör. Vilket även det gjorde ont så jag nästan grät.

Nu använder jag Andolex vid varje blåsa som gör det svårare att äta. Har även testat aftamed men det hjälpte inte alls, jag trodde länge att den innehöll något smärtstillande eller bakteriedödande men såg sen att den bara ska fungera som ett "plåster" vilket den inte alls gör.

Önskar precis som många här att det ska börja forskas mer om afte, för det är verkligen ett helvete!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar