torsdag 2 september 2010

sjukskriva sig?

Jag har haft afte ända sen jag var liten utan att veta om vad det är för något förrän nu. Jag och mina systrar brukar kalla dem förkylningsblåsor eftersom vi alltid får dem när vi är förkylda. Vi har också alltid trott att de smittar eftersom alla i familjen alltid haft dem ungefär samtidigt. Så skönt att få läsa här att de inte smittar utan är ärftliga, det förklarar en ju en hel del. Därför mina kompisar aldrig fattat vad jag pratat om, och de aldrig blivit smittade fastän mina systrar alltid tycktes bli smittade av mig.

Jag har som sagt haft det är länge men aldrig tidigare har jag haft det på tungan vilket jag har nu. Det är ju totalt olidligt att ha det på tungen, jag kan knappt prata, bara sluddrar och ingen hör vad jag säger, har svårt att äta och mår ganska dåligt allmänt eftersom tungan tycks vara med i precis allt man gör, fastän jag inte gör något speciellt! Jag överväger att sjukanmäla mig men det är svårt att förklara varför. När man säger att man har sår/blåsor i munnen tror alla man har herpes och de blir livrädda/äcklade. Men är det befogat att sjukanmäla sig bara för det här?

Jag har aldrig gått till läkare pga av det här, gjorde det nog någongång när jag var liten men de kunde ju ändå inte göra något så jag har liksom gett upp och tänkt att så här är det bara, det går över så småningom och under tiden är det bara pest. Tur att jag bara har det några gånger om året i alla fall och inte oftare som vissa verkar ha. Stackars er, hur står ni ut!?

mvh
Karin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar