onsdag 9 november 2011

Grundorsaken till Afte?

Hej, olycksbröder och systrar! Det känns angeläget att någon gång komma i närheten av grundproblematiken när det gäller Afte, denna åkomma som tycks uträknad av den lede själv... Skulle vilja framföra en teori om orsakerna till denna sjukdom, en tankegång och ett diskussionsinlägg som kanske kan leda fram till något bra.
Sjukdomen tycks undfly vår granskning, den har inte en utan flera samverkande orsaker. Här är min teori: En infektion angriper mag- och tarmslemhinnan som vilket påverkar tarmluddet att få en sämre absorbtionsförmåga av vatten och mineraler. Detta påverkar i sin tur kroppens celler som förlorar i vätskebalans. Utsatta slemhinnor sjunker ihop, på vissa ställen kan den yttre slemhinnan kollapsa. Kroppen försöker kompensera detta genom att tillföra vätska lokalt, en blåsa uppstår. Men om den grundläggande vätskebristen kvarstår så kan inte cellerna förnyas; blåsan brister och bildar ett Aftesår.
Orsaken KAN alltså bero på tarmens oförmåga att absorbera vätska och mineraler. Teorier om gluten-, mjölk-, eller annan födoämnesintolerans kan visa sig vara sekundära problem. Dvs, man kan ha en lättare intolerans mot olika födoämnen vilket påverkar redan ansträngda tarmceller och utlösa ett sjukdomstillstånd. Faktorer som stark ost, nötter etc. kan vara droppen som får bägaren att rinna över, men utgör inte själva grundorsaken. Det kan med andra ord vara onödigt att utsätta sig själv för stränga dieter för att slippa Afteproblematiken, om det finns andra lösningar.
Enligt den här synen på tillståndet så kan man lättare förstå varför hydrokortisonpreparat som "Diproderm" kan inverka positivt på Afteblåsor. Stress minskar halterna av kortisol i kroppen, ämnet kortisol reglerar cellernas "osmos", omsättningen av vatten och plasma. Kortisol är även en faktor för blodtrycket. Lokal behandling med hydrokortison (kortisol) kan på så sätt återupprätta cellernas vätskebalans och påtagligt förkorta sjukdomsförloppet.
Hur man angriper själva infektionen spar jag till ett annat inlägg.
Naturgubben

1 kommentar:

  1. Jag har nu fått afte för första gången tror jag. Köpte en ny tandborste för ett tag sedan, som hade extra stort borsthuvud och hårda strån, fick sår i tandköttet av att den alltid tog i där, samt att stråna var så hårda. Nu när tandköttet läkt märkte jag blåsor på insidan överläppen(märkte igårkväll) det är som bubbligt och uppsvällt med två små prickar. Märkte sedan en stund senare att jag var uppsvälld på underläppen med, dock inga vita prickar. Kan man klassa det som afte om det uppstår pga en tandborste som skadar tandköttet? Det svider bara ibland, men är jobbigt och irriterande, speciellt eftersom jag går i skolan.

    råder då ingen att köpa denna tandborste då jag är hundra på att den är orsaken till att jag fått såhär. Minns inte namnet men är en såndär designad med bild i handtaget, samt extra stort huvud och hårda strån. Råder alla att köpa en tandborste som bara täcker tänderna och som är relativt mjuk. Ska iaf köpa en ny tandborste nu, en likadan som jag hade innan denna dumma. Tänkte bara skriva detta eftersom det kan vara en anledning till att vissa får såhär? Jag har då aldrig haft blåsor i munnen, eller på munnen förut, så för mig handlar det inte om något kroniskt(hoppss jag) utan bara om otur en gång. Nu vet jag ju dock inte vad jag ska göra för att få bort det innan skolan börjar för mig(onsdag).

    SvaraRadera