tisdag 22 november 2011

Jag tror att jag har afte

22 år gammal har jag precis börjat nysta i vad mina munsår kan vara för något. Ju mer jag läser, desto säkrare blir jag på att det är afte. Det jag undrar är huruvida det egentligen är någon vits med att gå till läkare och få det fastställt att det verkligen är afte? Jag är hyffsat säker på att det inte är herpes då blåsorna ser annorlunda ut samt att jag alltid får besvär inne i munnen. Jag har prövat en av salvorna, rekommenderad från tandläkare, men utan effekt. Salvan fick liksom aldrig något fäste utan blandades ut med saliven och svaldes innan den hunnit verka. Om det nu är bäst att uppsöka läkare, ska man göra det under ett anfall eller går det att ställa diagnos även därimellan? Hur går undersökningen till?

Tacksam för svar!

1 kommentar:

  1. Min läkare bara titta och konstatera att det var afte. Det finns egentligen inte något riktigt super medel mot Afte i min mening. Det jag gör är att bedöva så mkt jag kan under mina afteperioder. Du kan få xylicain Viskös utskrivet av läkaren ( Bedövar dock endast en litet tag) och OralMedic som du kan köpa från apoteket är väldigt bra dock dyrt. Det gör dock ont att applicera OralMedic, det svider som bara den, men det går över. Medlet både bedövar och jag tycker blåsorna blir mindre, bedövar ca 12-24h

    SvaraRadera