fredag 13 januari 2012

Det värsta utbrottet någonsin.

Hej!
Hittade denna sidan för några dagar sen, gissa om jag blev glad men även lite förvånad. Hade inte en aning om att det var så många som hade samma problem som jag men  och med att jag läste detta så började jag höra med mina tjejkompisar och två av tio sa att dem hade likadana problem som mig.

Vet faktiskt inte hur länge jag haft afte, eller i allafall känt av den. Sålänge jag kan minnas har jag alltid plågats i veckor efter att ha bitit mig i kinden eller i tungan. Har alltid fått en vit blåsa men både jag och mina föräldrar/syskon har trott att detta är en del av läkeprocessen.
Det var inte fören för något år sedan, då jag hade blåsor i halsen/svalget, jag fick veta att det jag hade kallades afte. Denna orättvisa och sjukt obehagliga "sjukdom".

Har förtillfället två stora blåsor på underläppen, två lite mindre längre innanför kinden, en i mungipan och två på tungan. Det absolut värsta jag någonsin varit med om, jag brukar ha max en åt gången och bara det brukar göra mig helt labil.
Detta började nog i början av December, i och med all stress, jag jobbade cirka 11h per dag och åt max 1 gång per dag. Då jag jobbar i butik är det konstant stress, höga skor och värk i rygg/ben.
Kom hem till föräldrarna över jul och fick slappna av, äta god mat och ut och fira juldagen med vänninorna. Där bet jag mig i läppen och kände oron direkt över att få en blåsa, inte fanns det tid för det då nyår stod och stundade några dagar efteråt. Upp igen till grannlandet där jag bor och jobbar, jobba åtta timmar varje dag och självklart utan lunch. Stress och fart innan nyår då jag fick besök av mina vänninor, kände att blåsan blev värre. Kände inte av den på nyårsafton (alkoholen bedövade) men dagen efter fick jag magkatarr och då började helvetet braka loss. Blåsan blev värre på måndag/tisdag/onsdag i takt med att jag jobbade mycket och stressade samt åt dåligt. Var sjukskriven på torsdagen, magkatarren och stressen tog kål på mig, blåsan blev lite bättre. Sedan kom helgen och då var blåsan så gott som borta, söndagmorgon vaknade jag med lite ont i halsen, visste att detta skulle sluta illa. Åt cheerios (flingor) och rispade upp hela gommen, tänkte inte mer på det och gick och la mig. Måndagmorgon vaknade jag med igenklistrade läppar och en stor blåsa samt svullen gom. Gick och jobbade med inställningen på att det skulle bli bättre, var nämligen ledig på tisdagen. Men den lediga dagen gick rakt åt helvete, febern kom och svullna körtlar. Blåsan hade spridit sig och hade numera två blåsor. Hela psyket rasade och vad som helst fick mig att gråta, vilket gav ännu mer smärta. Vaknade på onsdagmorgon, det enda som gick ned var kamomillté med citron och ingefära och emellandär försöka kila ned ett par kiwi bitar (då kiwi hjälper immunförsvaret). Bokade biljetter hem till Sverige, mamma ville att jag skulle komma hem (hon vet hur sjukt ledsen/deppig/totalförstörd) jag blir. Satt på bussen och skulle känna om tét var kallt nog att dricka, då skumpar bussen till och jag bränner ena blåsan, börjar störtgråta och alla medresenärer kollar. Har sådan lust att smälla till varenda en som inte förstår.
Igårmorses tog min mamma med mig till vårdcentralen, läkaren tittade knappt på blåsorna men kände på mina svullna körtlar och tog temp. hade undertemp på 36.1 som jag nästan alltid får när jag är sjuk. Skickades till Lab. där de tog blodprov, de visade höjd sänka och höjda vita blodkroppar. Fick därefter antibiotika 3ggr/dag/10dagar och Pappa köpte aftamed till mig. Sjukt bra kräm förövrigt!
Vaknade imorses med mindre ont i blåsorna, dem börjar läka nu ser man men den på tungan gör bra ont, får dock skylla mig själv när jag satt och bet på dem igår.
Tror detta kan försvinna ganska snabbt, det hoppas jag i vartfall, försöker hålla munhygienen i bra skick genom att skölja med munskölj ofta och försöka (verkligen försöka) att borsta ordentligt.

Det som har varit annorlunda detta utbrott har varit:
- Riktigt ömma käkar, antagligen spändt under hela natten.
- Svullet och inflammerat tandkött, blöder såfort jag försöker borsta. Vad kan detta bero på?
- En pytteliten, som ett knappnålshuvud,  blåsa (brun/varig) på UTSIDAN av läppen?

Jag är i skrivande stund 20 år, har haft detta minst 7 år i varje fall. Önskar att det fanns något riktigt botemedel.. Äter förövrigt riktigt bra kost, LCHF nästintill, massa grönsaker, massa frukt och blutsaft/mivitotal, röker inte, ingen allergi, dricker inte ofta (någon lördag i månaden) men jobbar mycket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar