söndag 8 januari 2012

Senaste inlägget jag skrev var 2011-05-05 då skrev jag ett väldigt detaljerat inlägg om mina upptäckter samt för- och nackdelar med allt jag prövat på. Har sedan dess haft ett afteutbrott i September och nu har jag den  årliga "Julaften/Nyårsaften" Likt en trasig skiva tänker jag dock upprepa mig så att nya ansikten ser detta.

Listerine bör man undvika helt. Alkohol bör man inte dricka om man har afteutbrott.
Tomater, Apelsiner, Kiwi, Jordgubbar, Citron och andra starka frukter är smärtsamt att äta vid afteutbrott.

För att lindra besvären samt förebyggande syften bör du ha följande produkter hemma.
Saltat Vatten (havssalt/grovsalt)
Zendium Tandkräm 20kr
Apoteket Sensitive Munskölj 49kr (finns även annan munskölj som är bra men INTE Listerine) 
OralMedic 139kr - när du vill bli av med smärtan oavsett pris.

Men nu kommer det viktigaste när ni märker att ni börjar få afte i munnen, se till att köpa en påse (160g eller mer) Gojibär (89kr på Hälsobutiken Life). Sen är tanken att du skall proppa dig full med dessa bär. Bör få i dig ungefär 40 gram per dag men ät gärna det dubbla första dagen. Har märkt att överkonsumtion av Gojibär minskar spridningen (och därmed smärta) av afte. Jag får lindrigare afteutbrott som går över fortare när jag äter Gojibär gentemot dem gångerna när jag inte gör det.

Notera: Gojibär kommer som torkade bär, hårda och svåra att tugga vid svåra afteutbrott.
Men läggs dem i kokande vatten så smakar dem bättre och blir väldigt mjuka nästan på gränsen till slemmiga.
Lägg dem i teet och du kan dricka i dig alla bären

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar