söndag 1 januari 2012

Nyårsblåsa

Ja, det blev inte en nyårsblåsa av den festligare sorten i år!

Jag har inte läst aftebloggen på mycket länge. Faktiskt för att jag i stort sett varit befriad från blåsor under ca 1 1/2 år. Denna tid har helt enkelt varit som att ha fått ett nytt liv och nu när de kommit tillbaka så undrar jag hur det varit möjligt att stå ut under alla år - läsa gonattsagor för barnen, aj - redovisa i skolan, aj - äta dricka, vara social. Ja, ni vet. Jag började få blåsor vid nio årsålder och är nu 38. Den absolut värsta tiden var mellan 13 och 25 och den absolut bästa perioden dessa senaste två år. Jag kan inte peka på något speciellt som skulle vara orsaken till min blåsfria tid. Jag har faktiskt mer än någonsin stressat, inte alls tränat, inte ätit nyttigare osv. Lite märkligt tycker jag att det är att min son som är 18 och som alltid har haft mycket blåsor, också nästan helt varit utan blåsor denna tid.

Jag känner att mitt tålamod med den här fasliga åkomman är slut. Jag proppar i mig massor av värktabletter som mer gör mig drogad än smärtfri och jag funderar på att sjuka mig imorgon. Det har jag aldrig tidigare gjort för blåsornas skull. Nu känner jag att det nästan är orimligt att begära av sig själv att stiga upp.

Däremot har jag sjukat mina barn. I alla fall min son. Båda mina barn har haft blåsor, också ungefär från nio års ålder. Min son har haft mycket mer besvär än min dotter som inte alls påverkats i samma utsträckning. Min sons allmäntillstånd påverkas jätte mycket liksom mitt, med svullnad i hals och käkar och smärta. I mellanstadiet och högstadiet fick han vara hemma flera veckor per år pga blåsorna. Något annat var otänkbart.

Jag ser på bloggen att det kommit in en del nya tips som jag ska testa. Magnesium var nytt för mig och cortisonpreparatet Dermovat liksom omeprazol och tandkrämen Magnesium syraförvar. Fantastiskt ändå med denna blogg!

Att klortetracyklinhydroklorid fortfarande finns att få förvånar mig. Det hjälpte mig en period under tonåren men efter att jag tagit det några gänger fick jag närapå bestående svampbesvär i munnen, trots motkur. Det var en hästmedicin sa läkaren till mig. Det kändes lite som en okontrollerad hemmabrygd, men det vet jag inget om egentligen :)

Oral Medic fungerade väldigt bra en gång, sedan när jag testat har blåsan istället förvärrats. Jag tycker att just detta är en del av problemet, att sådant som hjälper slutar fungera efter ett tag. Jag trodde innan att minblåsfrihet berodde på att jag åt LongoVital, men dessa äter jag fortfarande och denna hösten har blåsorna gjort entre igen.

Tack för alla intressanta inlägg.
God natt
J


Att Klortetracyklinhydroklorid

Dermovat

Magnesium syraförsvar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar