torsdag 26 juli 2012

Mekanisk skada, tomater, ketchup, sura rätter...

Afte sägs vara en gåta, men kanske är det så enkelt att det finns fler än en orsak till afte och att det kanske är samverkande faktorer som leder till att en blåsa faktiskt blommar ut?

Några i den här tråden nämner tomat men säger sig tåla ketchup och vice versa, men de säger inget om mängden som leder till sår.

För egen del hade jag en ren tortyr i munnen som liten tills jag insåg att det fanns för min del ett klart samband med ketchup, vinäger och andra sura rätter, inte så att det kommer ett sår direkt, men det liksom mognar fram på ett par dagar.

Jag älskade ketchup som liten och kunde därför bara delvis dra ned på konsumtionen. Men det var tillräckligt för att jag skulle märka en klar förbättring, men jag märkte även att om jag råkat bita mig i läppen så var risken större att ketchupen gav mig ett sår.

Nu för tiden har jag dragit ned rejält på ketchupen, men bara älskar sura saker. Jag gör min egen pizzasallad och har lärt mig att jag bara inte kan hälla i så mycket äpplcidervinäger och vitvinsvinäger som jag vill.

Så det råd jag ger till olycksbröder och dito systrar är därför: se upp med sura rätter och i synnerhet om du har någon mekanisk skada som gör att huden blir känsligare för det sura.

Hoppas att detta hjälper någon!

Kihlman

1 kommentar:

  1. Jag har upptäckt samma samband, undviker allt med vinäger och ättika. Dvs, ketchup, senap,inlagd gurka o rödbetor mm. Om jag helt uteslutit det under en längre tid kan jag ibland unna mig lite utan att mot händer men inte flera dar i rad o inga mängder.

    SvaraRadera