söndag 12 april 2009

Internet är fantastiskt!

Hej!
Upptäckte denna sida idag och tycker att det är fantastiskt att den finns. Pga tekniskt missförstånd skickade jag först detta inlägg som kommentar på Eriks inlägg. Mitt inlägg var inte specifikt till dig, men genom denna blogg kan vi alla hjälpa varandra. Fantastiskt! Har haft allvarlig afte sen jag var liten, min pappa och syster har afte och nu även mina barn. Graden varierar, men min 15-åriga son brottas nu med riktigt illasinnad.

Två saker har hjälpt mig - dels klortetracyklinhydroklorid, som det står om i tips nr 61. Fantastisk lindring men jag kunde bara använda den några gånger då jag sen fick intensiv svampinfektion i munnen och ner i halsen såfort jag tog den. Denna medicin provade jag första gången 1991 då jag fick den utskriven på tandläkarhögskolan i Malmö. Effekten varade upp till ett halvår, så det var bra. Det andra som hjälpt mig är, som flera tipsar om, tandkrämen sinaftin. Dock tror jag att effekten inte är lika god som när jag först använde mig av den.

För mig har aldrig kosttillskott eller ändrade kostvanor hjälpt men jag är beredd att prova allt. B 12, järn och folsyra som flera bloggar om låter intressant liksom att ta bort gluten, är dock inte glutenintolerant men min syster som också har afte är det.
Mitt viktigaste råd av alla är att framför allt låta barn vara hemma från skolan om deras allmäntillstånd vid afte är dåligt, de värsta dagarna är som en allvarlig influensa, migrän och annat som folk faktiskt behöver vara hemma för. Ange afte som sjukdomsorsak i skolan, så problemet uppmärksammas.

Tack för fantastisk blogg och fantastiska inlägg
Janna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar