söndag 24 maj 2009

allergi

Jag listade precis ut när och varför jag får mina afteblåstor. Just nu har jag inte sådan farlig afte, bara 5 blåsor, men för precis ett år (samma vecka) sedan hade jag sådana besvär att jag knappt kunde äta på en vecka. dessa aftebesvär började då jag upptäckte att jag var pollenallergiker, till nästa år funderar jag på om jag ska börja ta pollenvaccin.

ett tips för att lindra besvären är att be läkaren skriva ut Xylocain viskös 20mg/ml, ta lite lösning på en bomullstuss och applicera sedan på blåsan, den blir då helt och hållet bortdomnad i ca 5 minuter och märks inte alls. under den tiden hinner man borsta tänderna, äta mat och prata lite. detta brukar jag göra väldigt, väldigt ofta då aften är aktiverad. Jag rekomenderar inte att skölja hela munnen som det står på bipacksedeln för då kan man ändå inte använda munnen som blir helt bortdomnad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar