lördag 30 maj 2009

Glutenintolerans? Infektion? B-vitaminbrist? Vad kan det bero på?

Jag är en 20 årig tjej som har haft blåsor sen jag var elva. Ingen annan i min familj eller i släkten har det, så det är svårt för dem att förstå hur det känns. I början kom de kanske var tredje, fjärde månad så då var det inte ett sånt jobbigt problem för mig. Och min tandläkaren sa att det skulle ”växa bort” när jag blev äldre. Men efter att ha afte i halva mitt liv så tvivlar jag på att de ska försvinna på det sättet.

Senaste året har jag haft blåsor i stort sett varje dag, och då rör det sig om 7 stycken (mestadels på tungan och i nederkäken). Dessa håller i sig i minst två veckor, sen kommer det nya. Det är alltså få dagar då jag är helt fri från dem. Jag har provat specialtandkrämer som Sinaftin, men det hjälpte inte mig. Ingen bedövning funkar särskilt bra, inte heller grejer som Aftamed eller liknande.

Var hos läkaren och tog först vanliga blodprov och zinkvärde, men allt var bra. Och för någon vecka sedan gjorde jag gastroskopi, eftersom det misstänktes att jag har glutenintolerans. Men de var tveksamma. När jag var på sjukhuset föreslog de att jag skulle skickas vidare till infektionskliniken, i fall gastron inte visade något. Hörde någonstans att afte kan ha med nervsystemet att göra. Jag läste också om att afte kan sammankopplas med B-vitamin och folsyrabrist, så nu äter jag tillskott. Det gäller att testa allt…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar