onsdag 9 december 2009

Min syn på afte och smärtlindring

Har inte något banbrytande att komma med, bara min syn på min vardag med afte.

Är inte säker på när min afte bryter ut, men jag vill tro att det sker vid stressiga tidpunkter i livet, eller när mitt immunförsvar är nedsatt såsom vid förkylning eller liknande.
Har haft afte i hela mitt liv, är nu runt 30, och utbrotten verkar komma mindre frekvent.

Förr fick jag oftast mellan 1 - 5 blåsor i munnen (gom, tunga och tandkött) som gjorde mycket ont, blåsorna var då ofast relativt små (ett par millimeter) fast stundvis något större (+5mm).

Dock har blåsorna under det senaste året vid två tillfällen varit långt mycket mer besvärliga än förut. Dessa två tillfällen har varit mycket likartade. Jag kan egentligen inte minnas att jag varit under någon påtaglig stress vid något av tillfällena, inte heller kan jag se något annat mönster gällande exempelvis matintag, sömnvanor etcetera. Däremot har utbrotten dessa tillfällen hållt i sig länge, runt tre veckor och gjort mycket ont. Blåsorna har varit fler än förut och har varit både stora och små. Det som i synnerhet är nytt nu är att de satt sig mer mot halsen, vilket jag ibland varit med om förut, men inte såhär illa. Båda gånger har jag fått en stor blåsa på mitt gomsegel med följden av stor smärta vid intag av föda eller bara sväljning av saliv. Inte ens vatten har gått att svälja utan kraftig smärta. Huvudvärken har varit mer eller mindre konstant och jag har fått äta värktabletter mer eller mindre på regelbunden basis. Den enda egentliga räddning för mig vid dessa tillfällen har varit xylocain viskös, alltså den trögflytande formen, som jag löst med ytterst lite vatten för att sedan gurgla runt och svälja. Detta för att kunna få i mig min frukost, lite vatten och eventuellt kaffe.

Mitt mål med detta inlägg vet jag ej, bara att det enda jag funnit som kan lindra smärtan är xylocain viskös, som förvisso är receptbelagd, men som din tandläkare bör kunna skriva ut utan något större hinder. Hoppas detta bidrag kan vara givande på något vis.
Tack för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar