tisdag 1 december 2009

Multivtamin brustabletter och lite annat

Hej alla ni som liksom jag lider av afte (eller ni som av en eller annan är intresserade av att veta mer kring afte)

Jag tänkte låna några rader att skriva om mina upplevelser och vad som gjort det betydligt enklare för mig att leva med Afte!

Jag har sedan jag kan minnas haft problem med afte och har testat det mesta inom huskurer och mediciner - min klara favorit när aften brutit ut är utan tvekan Oralmedic, det är ett medel som jag galet ont att applicera, men som är värt varenda krona (det är tyvärr dyrt och inte helt lätt att få tag på) Det tar inte bort 100% av smärtan, men den lilla lilla smärtan som den lämnar kvar är inget hinder och jag grät nästan första gången jag kände vilken effekt medlet hade. Det var befrielse. Kombinerat med Xylocain viskös (oral lösning) så är ett utbrott av afte för mig betydligt enklare än det var tidigare.

MEN

Jag har nu under hösten och tidiga vintern upptäckt något annat. Det började i september med att jag råkade bita mig i läppen, något som för mig nästan alltid leder till afte och jag förberedde mig på att inom någon dag behöva applicera Oralmedic. Under samma period så köpte jag hem multvitamin brustabletter och drack ett sådant glas om dagen. Vad hände? Aften utvecklades aldrig, jag kunde se "förstadiet" till blåsan, men den växte inte och gjorde inte sådär sjukt ont utan förblev endast lite "öm".

Sedan dess har jag fortsatt att dricka ett glas multivitamin brus om dagen och har vid ytterligare 2-3 tillfällen haft "förstadium" till afte - men de har liksom tillfället jag skrev om ovan stannat av och inte utvecklats.

Jag vet inte om det har något samband, men för mig så känns det som det. För sedan jag började dricka det så har jag inte haft problem med afte. Nu skall det ju sägas att det endast rör sig om två månader, men än så länge så har det fungerat underbart bra, speciellt med tanke på att jag under den kallare delen av året har en tendens att kunna ha afte rätt ofta. Det är som om det på något sätt blir en "kedjereaktion", får jag afte så brukar det kunna blossa upp igen ganska kort tid efteråt - vilket det även gjort nu, men som jag skrev så har det liksom stannat av vid ett "förstadium".


Är det någon här som någon liknande upplevelse utav multvitamin brustabletter eller någon som kanske testat men som det inte fungerat för?


Tilläggas kan göra att jag enligt tidigare tester inte visat mig ha någon vitaminbrist eller liknande

Mvh
Stefan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar