lördag 26 december 2009

Mina råd

Hej!

Tänkte dela med mig av lite handfasta råd till mina kära meddrabbade.

Jag har afte med ca. 2-3 månaders mellanrum, då oftast en stor elak afte som gör fruktansvärt ont. De senaste gångerna har jag fått den på samma ställe, på vänster sida av tungan vilket gör fruktansvärt ont då det skaver mot tänderna när man äter/sväljer/pratar. Blåsorna blir även djupare och tar längre tid att läka.

Men nog om mina problem och till mina lösningar.


Jag kom efter mitt senaste utbrott på orsaken till mina Afte, de har alla kommit efter att jag sköljt med Listerine, så undvik detta, det kommer iaf jag göra för mitt eget bästa.

Innan fanns det ett preparat på apoteket som hette Kenacort som fungerade utmärkt. Nu har detta tagits bort från sortimentet. Jag frågade damen på apoteket vad som fanns istället och hon hänvisade mig till Aftex Aloclair och Aftamed. Jag frågade henne om dessa fungerade och fick svaret "Nja, inte egentligen". Tack för ett ärligt svar iaf.. Jag har efter egen erfarenhet dragit exakt samma slutsats som henne, så dessa två preparat kan man tveklöst glömma, samma effekt som att skölja med vatten. Då jag är ointresserad av "lindringar" utan bara av saker som kan få bort problemet kommer jag ej gå in på sådana preparat.

Jag beställde även efter rekommendation av ett inlägg på denna sajt preparatet Oralmedic från följande sida:
http://www.chemistdirect.co.uk/oralmedic_1_9992.html

Detta är enligt mig det enda som fungerar just nu, det är en liten tops med en vätska i som man trycker mot aften, svider så in i helvete men det är det värt. Omedelbart skapas en skyddande hinna över aften samtidigt som det enligt informationen på hemsidan drar ut vätskan ur blåsan så blåsan läks. Då mina senaste afte suttit på sidan av tungan har läkningen gått lite långsammare än om de suttit på insidan kinden tex. Tar ett dygn tills man börjar känna att det lindrats ordentligt. Vill inte ens tänka på hur det skulle varit utan Oralmedic. Det ska även enligt uppgift finnas hos vissa tandläkare då det finns en generalagent i Sverige. Kan vi alla uppmana våra tandläkare att ta in denna produkt i sitt sortiment? Snälla? Jag vet inte hur man uppmanar Apoteket att i detta DDR-land ta in en ny produkt, men om någon vet får de gärna hjälpa till.

God fortsättning alla!

/F

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar