onsdag 17 februari 2010

Tips...

Hej! Jag har lidit av svår afte sedan ca 8 års ålder. Periodvis har jag haft otroligt mycket problem och svår smärta. Inte kunnat gå i skolan eller på jobbet samt haft väldigt svårt att äta. Hade betydligt oftare och framför allt fler under puberteten. Då ofta 5-6 stora per gång-främst på insidan av läppen, gomen men även på tandköttet precis där tanden börjar. Har nu hittat ett sätt att förhålla mig till blåsorna och göra det bästa av det sämsta. Samma rutin nästan jämt. Följande gäller för min del: Afte kommer betydligt oftare då jag ätit annanas, grapefrukt, sovit dåligt, jobbat för mycket en tid samt då det går mycket förkylningar (har i stort sett inte varit förkyld sedan jag var tolv år utan får blåsor istället). Mina blåsor håller i sig i 10-11 dagar och flera små växer ofta ihop till en krater. Främst nuförtiden på insidan av underläppen. De första dagarna brukar jag klara mig utan tabletter. Sedan under några dygn brukar det krävas alvedon ca var 6:te timme och ibland något annat t.ex dexofen eller ipren. Den absolut bästa krämen (jaag har prövat allt som finns på marknaden) är enligt min mening Aloclair. Den sätter jag på så att det täcker hela blåsan innan mat och tandborstning. Tycker att den är väldigt bra och jag blir bra smärtlindrad för det mesta. Detta i kombo m tabletter. Det absout ondaste att ätt/dricka då man har blåsorna är tomat och varma saker typ te. Tar även longovital varje dag vilket absolut har gjort att jag har betydligt färre anfall och att det oftast inte blir lika många blåsor. Lycka till

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar