söndag 14 februari 2010

Orsak?

Hej
Är en kille på 30 år som har dragits med afte sedan högstadiet vad jag kan minnas. Har just nu 6 blåsor i munnen varav 4 i svalget och dessa kom efter en förkylning som jag fick för några dagar sedan. Det gör så förbannat ont att jag hade gjort vad som helst för att bli av med detta.

Jag tycker att det här med brist på B12 och/eller folsyra verkar vara intressant. Min kusin fick precis reda på att hon inte kan ta upp B12 utan måste numera få sprutor för detta. Detta är ju ärftligt. Jag skall också gå och testa mig och se om jag lider av samma sak. Något som jag också tror kan ha ett samband är att jag sedan födseln har tromocytopeni, med ungefär hälften så många blodplättar som man har annars. Dessa går också ner väldigt kraftigt när jag blir sjuk. Jag ger mig tusan på att det har ett samband med min afte som alltid kommer när jag har nedsatt immunförsvar.

Jag tycker att alla som har problem med afte skall gå och testa ifall man kan ta upp vitamin B12 och dessutom äta tillskott av folsyra och B12 varje dag.

/Alex

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar