söndag 29 augusti 2010

Färsk tomat & gurka

Jag har haft afte ända sedan jag var barn. Riktigt jobbig blev den dock först i vuxen ålder. När jag var ungefär 24 hade jag afte ungefär varannan vecka. Jag var till läkare flera gånger, utan att någon kunde hjälpa mig.

Inte förrän en sjuksköterska råkade nämna att det kan löna sig att pröva att låta bli att äta färsk tomat och gurka. Jag blev förvånad när jag märkte att det faktiskt hjälpte!
Efter att jag lämnat bort färsk tomat och gurka har jag afte betydligt mer sällan. Ofta dessutom på grund av att jag i misstag råkat äta något som innehållit någon av dessa två.

Att äta t.ex. saltgurka eller konserverad tomatkross går alltså bra, men särskilt för färsk tomat är jag väldigt känslig. Det räcker att det i en sallad finns litet tomatsaft som blivit kvar då tomaterna plockats bort för att jag senast nästa dag skall ha en svidande afta i munnen, på tungan eller i halsen.

Det här funkade även för en kompis. Om någon råkar veta vad det är i tomat och gurka som orsakar detta - så berätta, jag skulle väldigt gärna veta!

mvh, Sebastian, från Finland

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar