torsdag 19 augusti 2010

Rökning

Hej alla,

Jag har haft afte i hela mitt liv, och har hittills bara hittat en sak som verkligen hjälper mot blåsorna; rökning.

Jag är medveten om att det inte är den mest politiskt korrekta eller förnuftiga kuren, men jag tänkte ändå dela med mig.

Jag började röka i tonåren och befriades då från min afte. För några år sedan slutade jag röka varvid blåsorna kom tillbaka. Efter ett par års uppehåll började jag igen - och aften försvann praktiskt taget omedelbart.

Att självmedicinera med cigaretter är naturligtvis ohållbart i längden, men som ni alla vet så kan blåsorna vara oerhört frustrerande att leva med. För mig räcker det med tre cigaretter per dag för att hålla aften borta. Är det värt det? Nej, inte på lång sikt, men ett tag till lär jag nog hålla på.

Jag har även talat med två olika läkare som har varit medvetna om att rökning hindrar afte, men som dessvärre inte känner till vilket/vilka ämnen i tobaken som motverkar afte. Vore ju så klart bra med forskning på detta som kunde isolera det aktuella ämnet och skapa ett läkemedel.

Jag uppmanar naturligtvis inte någon att börja röka. Tänkte dock att ni som besöker den här bloggen kanske skulle tycka att det är intressant att det finns en kur som faktiskt fungerar, även om den i många avseenden är värre än den sjukdom den botar.

/L

1 kommentar:

  1. Om det är nikotinet som hindrar afte att komma så behöver man ju nödvändigtvis inte röka. Man kan använda nikotintuggummi, nikoretpinne, nikotinsmälttabletter, kanske nikotinnässpray eller till och med nikotinplåser i stället men det är ju inte ett alternativ om man inte är beroende av nikotin förstås.

    SvaraRadera