tisdag 30 november 2010

Hej,

Jag har lidit av afte under flera år, och jag minns även episoder från när jag var riktigt liten. Nu är det riktigt illa, och aftarna avlöser varandra. Ständigt är det någon helvetesblåsa som svider i munnen, och precis som föregående bloggare så innebär det även problem för mig att kunna genomföra jobbet.

Nu råkar det vara så att jag har en moster som lider av svår glutenintolerans - får hon i sig så mycket som en glutenfri makaron så innebär det diarré i minst två dagar. Hon berättade för mig att sår i munnen kan vara ett tydligt tecken på glutenintolerans, något som hennes pappa/min morfar även han led av. Han hade problem med aftuösa sår även han.

Så nu ska jag gå och testa mig för gluten!
Den här tillvaron är helt klart ohållbar känner jag. Vore skönt om lösningen var så enkel som att utesluta gluten ur sin kost. Är det någon annan av er som har bekräftad/misstänkt glutenintolerans? Jag är oerhört nyfiken på era svar - kanske är vi något på spåren här!

Hälsningar,
/Jon

1 kommentar:

  1. Hej! Hur har din celiakiutredning gått? Jag har själv inte så farlig afte, eller det gör ju ont som bara helvete när jag har den men har den för andra gången i mitt liv nu, så jag ska inte klaga. I somras fick vi reda på att min tvååriga syster hade celiaki, och nu i veckan fick jag reda på att jag hade afte, så så fort jag blivit frisk och orkar gå ut och träffa folk igen så ska jag till sjukhuset och testas för det. Läste att risken var större om man var glutenintolerant så. Vore ju skönt om det går att undvika att få fler afte-utbrott!

    MVH
    Elin

    SvaraRadera