söndag 21 november 2010

Som 4-åring började jag få besvärande förkylningsblåsor. Efter puberteten accelererade besvären. Jag får nya blåsor varje vecka och de placerar sig på kinden, tandköttet och tungan. Ibland hamnar de ända nere på tonsillerna och ger halsont :(.
Min afte korrelerar ofta med hudutslag i ansiktet vilket gjort att jag har provat tex tetracyklin (antibiotika) i många år med mycket god effekt på både afte och hudutslag :). Jag brukar även få candida i underlivet (!) i samband med kraftigare afteanfall vilket jag tolkar som en skevhet i min skyddande bakterieflora.

Men att äta antibiotika (tetracyklin mot akne) i flera år är inget kul. Jag har letat efter andra lösningar och provat de flesta tips som jag fått från denna fantastiska blogg (ett stort tack till att ni alla ni som delat med er av er kunskap).

Jag har nu provat Pantotensyra (B5) i tre veckor och det verkar (peppar, peppar) fungera. Pantotensyra används för att minska akne (http://www.vitaminb5.se/) men för mig fungerat det alltså även skyddande för min munslemhinna :). Det är mycket sällsynt att jag är fri från afte i så långa perioder som 3 veckor så jag känner mig förhoppningsfull. Om inte Pantotensyra inte fungerar i långa loppet lovar jag återkomma med fakta i ett nytt inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar