lördag 16 juli 2011

Mitt tips: tuggummi!

Tänkte tipsa om en metod mot afte som i princip gjort mig helt problemfri. Genom att regelbundet tugga tuggummi med xylitol (Extra eller V6), så har problemen minskat radikalt. Jag har tidigare försökt med geler, bedövningssalvor med mera, men det har knappt ens lindrat.

Bäst funkar xylitoltuggummi om jag ser till att äta ett par om dagen, typiskt efter maten eller så. På det sättet har jag nästan helt slutat få afte. Men tuggummi funkar till och med bra för mig när ett utbrott har börjat - av någon anledning så lindrar det smärtan, och aften läker också mycket snabbare.

Jag trodde ett tag att jag skulle ha lika mycket hjälp av att skölja med klorhexidin (corsodyl/hexident), eftersom det också motverkar bakterier, men det funkar inte alls lika bra för mig. Jag använder dock Zendium sedan barnsben, och tänker inte sluta med det, eftersom jag tycker att det ger en bra grundhygien i munnen.

Så: har du inte prövat xylitoltuggumi, så gör det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar