söndag 28 augusti 2011

Slut på alla afteår. Äntligen lycklig!

Hej alla aftedrabbade stackare!

Jag har haft aftebesvär sedan jag var liten (är nu 27 år). Under åren har jag som tandläkardotter fått prova det mesta som finns (och inte finns) på marknaden. Har alltid använt Zendium och haft god tandhygien. Men det har de senaste åren bara blivit värre och värre. förra hösten hade jag 2-5 blåsor nästan konstant, med någon veckas uppehåll då och då. Smärta i munnen, huvudvärk, irritation, sömnlöshet och nedsatt aptit. Jag fick knapra Ipren och Panodil samt använda Xylocain för att kunna äta eller sova överhuvudtaget. Givetvis förvärras besvären ytterligare vid stress, mens eller förkylningar.

Tillslut fick jag en remiss till en tandkirurg på centralsjukhuset i Karlstad som visade sig vara lösningen på alla mina problem. Han skrev ut två recept. Den ena var en specialmedicin som heter (håll i er nu!!) Klortetracyklinhydroklorid 250mg som de tillverkade på apoteket. Det var en mycket dyr medicin med små tabletter man löser upp i vatten och sedan sköljer med fyra gånger dagligen i max fyra dagar (stark) om man har många blåsor på en gång. Tror jag betalade drygt 1100 för 80 tabletter. Men det är ju värt alla pengar att testa, eller hur!

Det andra receptet var på en kortisonsalva, Dermovat 0,05% (egentligen för utvärtes bruk då den är stark). Den var billig och kostade 65 kr för en tub. Man ska vara intensiv och smörja varannan timme med salvan. Och vet ni vad!? Enbart med hjälp av Dermovat försvann blåsorna. De dyra tabletterna har jag inte ens provat.

Nu när jag känner att jag har en blåsa på gång smörjer jag direkt med Dermovat. Blåsan blir inte så stor och försvinner inom några dagar. Och det bästa av allt är att de aldrig blir så smärtsamma. Låter jag bli att smörja får jag skylla mig själv, då blir de givetvis lika illa som förut. Men till och med antalet har minskat radikalt.

Sedan november 2010 har jag knappt haft några blåsor alls. Det är som en ond cirkel har brutits och jag är överlycklig över att helvetet är över.

Kände att jag ville dela med mig av detta då jag hoppas att det kan hjälpa någon.

Hör gärna av er vid frågor eller synpunkter

/Rebecca (reebec@gmail.com)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar