måndag 22 juni 2009

Afte i halsen?



Fundering 1: Jag har haft blåsor i munnen i massor av år (20-30) och en läkare gav diagnosen afte. Nu har jag även fått afte i halsen då och då och får samma symptom som vid en halsinfektion. Ont så det knappt går att svälja, känner mig lätt febrig men är det inte, sänkt allmäntillstånd. Någon som känner igen det här? Kan det vara afte eller är det per definition begränsat till munhålan, (dvs ej halsen).

Fundering 2: Angående ursprung/orsaker till afte. Jag tror att bloggen har identifierat några viktiga orsaker till afte:
a) sänkt allmäntillstånd, te x förkylning, dålig sömn
b) stress
c) "munskador", t ex sår från tandborstning, biter sig i kinden, skurit sig på någon vass karamell edyl
d) Jag har inte läst alla blogginlägg så jag vet inte om den här orsaken redan har tagits upp; "obalans i magen".

Jag har fått för mig att afte har koppling till magen, dvs om magen kommer i obalans så kan man få afte. För mig kan t ex alkoholintag, kaffe och "dålig" mat göra att jag får afte. Jag tror att det beror på att tarmfloran störs. Stress påverkar ju också magen och kanske bara är en indirekt orsak, dvs stress leder till obalans i tarmfloran som leder till afte.

Kommentarer?

/Afte-hatare

4 kommentarer:

  1. Hej,
    Ingen fara, det är afte du har fått i halsen också.
    Det du skriver är som om det var jag själv som skrivit det.

    Jag har haft i så många år jag inte kan minnas när det först började och jag är 42 år...

    Det hela börjar några dagar innan med att det känns som kroppen förbereder sig för en infektion, trött och håglös.
    Är inne på min 5 dag nu.
    Och när det kom denna gång så var det som nån stack en spik i örat på mig och pang så satt det där....

    Mitt sätter sig alltid på vänster sida bak i svalget, sedan trycker det upp i örat. Läkarna säger att blåsan också vänder sig balåt och trycker på upp mot örongången.

    Det hela känns som en mega halsfluss med öroninfektion... Bara det att när jag går till läkaren så har jag inte det, utan det är afte.

    Ibland har dom också klättrat neråt i halsen också, mycket obehagligt.

    Jag brukar ta bort topparna med panodil, denna omgång fick jag ta Citodon. Vet inte om det hjälpte i långa loppet eller ej och det tog bara bort det för ett par tre timmar, men det fick mig att kunna somna och få lite sömn iallafall.

    Jag har alltid problem med magen laktosintolerant och stressar mycket i jobbet så det finns mycket som kan göra att jag det bryter ut.

    Mvh
    Maria

    SvaraRadera
  2. Sitter just nu med en/flera afteblåsor i halsen, har haft afte sålänge jag kan minnas (jag är 15) men aldrig i halsen, så jag blev lite orolig! Men (inte för att låta elak) skönt att någon annan också haft det, så att jag inte behöver åka iväg till läkaren!

    SvaraRadera
  3. Jag råkade skriva ett eget inlägg om afte i halsen innan jag sökte och hittade tidigare skrivna.

    Jag har exakt sådan halsafte som du beskriver, men det tog några år innan jag vande mig och inte åkte in till läkaren för att få antibiotika mot halsfluss varenda gång. Nu har jag lärt mig känna skillnad.

    Även för mig var det så att jag lidit av afte i munnen hela livet men att det först är på senare år (typ efter 30) som den satt sig i halsen. Därav förvåningen.

    Intressant om obalans i tarmfloran. Jag har andra erfarenheter av sådana samband, ska ta upp dem i ett eget blogginlägg framöver.

    Maria, även jag brukar dämpa topparna med smärtstillande, i mitt fall Alvedon. En gång skrev en läkare ut Tramadol åt mig mot blåsorna (jag bor inte i Sverige), men det kändes som lite overkill, det omvandlas till morfin i kroppen och jag blev helt hög, vilket inte var otrevligt men inte heller den önskade effekten.

    /Magnus, 35

    SvaraRadera
  4. Jag misstänker det är vad jag också fått och upptäckte blåsa, lika gul som halsfluss. Inte skönt har byt tandkräm och hjälpte ett tag. Gissar på att den kommit av stress som gett mitt immunförsvar en törn. Blir bara rädd för det liknar tonsillit och andra halsirritationer som hindrar mig från aktivitet

    SvaraRadera