tisdag 12 januari 2010

Afte i halsen?

Man 35 här. Har haft afte sedan jag var barn. Riktigt elakartad afte som jag sedan gymnasiet bedövat genom Xylocain viskös. En liten droppe på fingret som man sedan trycker mot blåsan. (Kanske inte så klokt att döma av inlägget om fingrar i munnen.)

För några år sedan började jag få en ny typ av halsbesvär. Alla prover på halsfluss med mera var negativa. Läkaren kom fram till att det måste vara afte som satt sig på halsmandlarna, vilket det som vi alla vet inte finns något bot för. Återstod bara att lida några veckor till tills blåsorna försvann. Det var som att gå omkring och ha halsfluss i flera veckor - svårt att äta, sjukdomskänsla fast man inte är sjuk, samt oro för dålig andedräkt.

Detta har återkommit flera gånger om året sedan det först uppträdde. Är det någon annan som också drabbats av afte i halsen? Ser ni någon orsak till varför det sätter sig där? Senast jag fick det hade jag stoppat fingrarna i halsen för att spy ett par dagar innan, det skulle ju vara ett ganska logiskt samband.

/Magnus

1 kommentar:

  1. Jeg har afte i halsen nå, og det er veldig veldig vondt! finner ingen god behandling for det. Men skyller med "corsydyl" som det heter her i Norge, og satser på at det skal hjelpe:)

    SvaraRadera