söndag 15 november 2009

Blåsor på tungan

Jag har haft blåsor på tungan i hela mitt liv. När jag var liten hade jag mycket större problem än nu, då jag reagerade på nästan allt jag åt som ost, tandkräm, saft, saftsoppa, ketchup, färgade godisar, apelsiner och tomater var inte att tänka på. När jag var mellan 13-25 år rökte jag och blåsorna minskade markant. Jag är nu 30 år (rökfri) och på sistone har jag fått blåsor med jämna mellanrum, särskilt då jag är klen av någon anledning, t.ex. förkyld. Jag fick t.ex. ett våldsamt utbrott efter en förlossning. Jag känner så väl igen det ni andra skriver om att man får panik av smärtan! Hela tungan känns infekterad och samtidigt kliar den och när jag försiktigt försöker klia med tänderna håller jag på att svimma av smärtan.

Det jag nu har insett är att jag inte längre kan tugga tuggummi! det här är något helt nytt, för jag har aldrig reagerat på tuggummi förut. Men om jag tuggar en längre stund, så känner jag hur floran i munnen förändras och det börjar sticka i tungan, och inom 24h kommer de första blåsorna.

Tilläggas ska också att jag alltid får mina blåsor på tungan, och det gör skitont även om ingen blåsa kan syns (de känns dock med fingret)

Jag har varit hos läkare, då jag var där hade det värsta utbrottet lagt sig och ingenting syntes (men det gjorde fruktansvärt ont ändå) han tittade tvivlande på mig, precis som att jag hittade på och då kände jag hoppet sjunka. De tog prover som visade att jag hade järnbrist, nu har jag ätit 200mg varje dag, men blåsorna kommer ändå. Jag har ocskå nu först, börjat använda Zendium tandkräm. Jag sätter mitt hopp på den, och bra mat :)

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Jag var på ett föredrag där en kvinna har haft problem med blåsor på tungan hela livet nu har hon behandlat det med Kyäni Body FX som man lägger under tungan samt på tungan samt att hon äter 2st produkter till av Kyäni.
    Gå gärna in på www.kyani.nu
    Mvh
    Micke

    SvaraRadera
  2. Tack för responsen! :) Jag ska genast kolla! //Carin

    SvaraRadera