söndag 8 november 2009

Mina tips och funderingar

Jag är man, 34 år och har haft detta gissel hela livet. Helt klart är det genestisk på något sätt eftersom min mor och bror har det, och nu även min son. Min sambo har aldrig haft det eller hört talas om det innan hon träffade mig liksom många andra jag talat med.

Jag har svårt att säga exakt vad som orsakar detta, men jag lutar åt bakterier. Tycker det verkar märkligt med ett virus som bara drabbar vissa människor om och om igen, man borde utveckla resistens...

Jag har som många andra försökt klura ut vad det är som triggar igång det hela och har helt enkelt kommit fram till att för mig uppstår det när något är "onormalt" i munnen och jag samtidigt har sömnbrist.

Med onormalt så menar jag antingen fysisk skada; jag har bitit mig eller sluntit med tandborsten, påverkan av slemhinnorna genom tex "kraftigt" alkoholintag, eller helt enkelt slarv med tandborstningen.

Om jag alltså har sovit för lite ett antal dagar och sedan tar en helkväll på stan så kommer såren någon dag efteråt.

Vad göra?

När jag var liten så visste ingen någon bot och det var ingen hit kan jag säga. Men en dag när jag var i 12-13 års åldern sade en tandläkare att jag skulle prova att skölja munnen med Hibitane Dental, det som numera är Corsodyl och finns receptfritt på apoteket. Detta medel används efter munkirurgi när man inte kan rengöra munhålan på mekanisk väg (alltså tandborste) och det dödar bakterier och karies.

Detta hjälpte faktiskt även om det smakade illa som bara den och jag använder det fortfarande.

Jag har tom haft afte i halsen som läkaren efter två veckor trodde var vanligt halsont som inte kunde åtgärdas men efter att ha krånglat med spegel och lyckats se att det var afte så löste gurgling med corsodyl det problemet också.

Men det finns ett par problem med corsodyl lösning, det hjälper inte mycket mot smärtan utan skyndar bara på läkningen, och så hjälper det sämre om angreppet har gått för långt och såren är för stora.

Mot smärtan finns numera gel som hjälper bra mot smärtan tycker jag. Däremot så är det inte optimalt för att döda bakterierna som jag inbillar mig finns i hela munnen. Det kan också vara svårt att komma åt med gel om såren sitter på knepiga ställen eller där det är friktion hela tiden så den nöts bort.

Om såret har blivit för stort eller sitter på fel ställe så finns det bara en lösning och den fungerar varje gång: SALT!

Och nu snackar vi inte om att gurgla med lite saltvatten, nej vi talar om direkt attack. Anledningen till att jag bara använder detta som sista utväg är att det gör ont så in i h******.

Blöt ett rent finger och doppa det i salt, tryck sedan fingret lätt mot såret så att saltet lägger sig på blåsan och avvakta ett brinnande inferno med rinnande ögon i 30 sekunder. Skölj sedan munnen med vatten.

Detta kan behöa göras två ggr men oftast bara en om det görs ordentligt.


Alltså, mina tips när det startar är:

1. Direkt när man märker att såren börjar komma, kväv de i sin linda genom att skölja morgon och kväll med corsodyl (har inte provat andra medel eftersom det fungerar för mig).
Viktigt att tänka på när man sköljer är att först borsta tänderna noga, sedan skölja munnen med vatten eftersom flour motverkar corsodylen, därefter skölja med lösningen och göra det minst 45 sekunder. Tidigare sköljde jag stressigt kortare tid och då får man betydligt sämre effekt.

2. Lägg på gel (har provat corsodylgel, aftamed och aftex) för att minska smärtan men kör inte bara detta.

3. Om inget annat hjälper eller om man vill ha snabb effekt från början, attackera med salt.


Hoppas detta hjälper någon.

3 kommentarer:

  1. Salt alltså? Och smärtan försvinner? Det låter enkelt men jag skall prova. Annars tänkte jag beställa Oralmedic från England.

    SvaraRadera
  2. jag prövade salt nu då aftamed inte gett effekt. vilken djävulsk smärta! smärtan försvann inte helt, men jäklar vad den lindrades! tackar för tipset.

    SvaraRadera
  3. nu har det gått några minuter, smärtan är tillbaka igen. ska jag göra om det?

    SvaraRadera