fredag 6 november 2009

Laktos är boven för mig.

Hej!

Jag har nu haft afte i ca 20 år med lite varierande mångd blåsor.

Förra året började jag att äta fil till frukost och efter ca 3 månader hade jag mer blåsor än jag någonsin haft (nästan mer blåsor än mun). Min flickvän hade hört att det kunde bero på mjölk och med ständiga smärtor var jag villig att testa allt, så jag tänkte att jag testar en vecka helt utan mjölk. Det var en av de skönaste veckorna i mitt liv. Det tog 2-3 dagar innan blåsorna jag redan hade försvann men sedan var jag helt blåsfri för första gången på 3 månader.

Jag har sedan dess upptäckt att det är laktosen jag inte tål och om jag vill kunna äta något med laktos i så fungerar apotekets receptfria tabletter mot laktosintolerans. De innehåller ett enzym som bryter ner laktosen och man tar dem innan maten. Troligtvis saknar jag detta enzym naturligt och måste därför få i mig det utifrån för att kunna bryta ner laktosen.

Både min mamma och syster är laktosintoleranta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar