söndag 6 juni 2010

P-piller kan orsaka afte!

Ni alla har ju hört om det här med att B-vitamin skulle hjälpa mot afte? Det har faktiskt hjälpt, för mig. Jag fick jättemycket afte (jättestora,jättemånga och med HÖGST en veckas mellanrum) i höstas, och jag trodde först det var pga att jag nyss hade fått tandställning och att den skavde.

Men jag fick som aldrig något svar på det där och jag fortsatte tro att det var därför och längtade som jag vet inte vad på att tandställningen skulle försvinna, jag menar att ha riktigt stora och fler än 3 afteblåsor på samma gång och som återkommer med mindre än en veckas mellanrum i mer än ett halvår var INTE kul.

MEN, för två veckor sen fick jag veta av en kompis att tjejer som äter p-piller kan få b-vitaminbrist (och ni har säkert läst mycket om att b-vitamin hjälper). Det roliga var att jag började äta p-piller i samma veva som jag fick min tandställning, och det var ju klart jag trodde att det var pga tandställningen, för vem skulle tro att p-pillrena kunde orsaka det? Inte då jag. Men då när min kompis berättade det så tyckte jag iallafall att det var värt ett försök, eftersom afte är HEMSKT och det var ännu hemskare den här tiden sen i höstas. Och jag började med b-vitamin för två veckor sen och jag har inte haft en enda blåsa sedan dess! Och det är ju bra, med tanke på att jag fick dom med mindre än en veckas mellanrum innan.

Så om ni äter p-piller tycker jag absolut att ni ska testa b-vitamin!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar