fredag 11 juni 2010

Sulfater i tandkräm kan framkalla afte?

Jag är en kvinna på 35 år som periodvis har haft mycket svåra problem med afte och jag har testat det mesta utan resultat. För en tid sedan fick jag veta att det i de flesta tandkrämer finns en sulfat som heter sodium laureth sulfate (ofta förkortat SLS) som kan vara hudirriterande, allergiframkallande och det är ganska uttorkande. Finns massor av info om man googlar. Verkar då inte helt orimligt att det kan påverka munslemhinnan till det sämre. Zendium har aldrig funkat för mig, men nu använder jag en tandkräm som heter Acta som är utan SLS och sedan jag började med den har jag - peppar peppar och till min egen stora förvåning - inte haft några besvär alls. Här finns en länk till en artikel där man menar att SLS i tandkräm kan göra att problem med afte uppstår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar