måndag 4 oktober 2010

Fick hjälp av Kliniken för Oral Medicin

Hej!
Jag har plågats av afte i flera år och så länge Kenacort munhålepasta fanns, så blev det inget större besvär. Räckte i regel med behandling i 1-2 nätter så var det läkt. Jag blev efter att den försvann storkonsument av Xylocainsalva för att kunna äta, dricka och borsta tänderna.
I början av juni i år fick jag en halsinfektion och små vita prickar på gomsegel o tonsillerna övergick till kraftig afte. Det är det värsta utbrottet jag har varit med om. Minsta sväljning var smärtsam. Kunde till slut varken äta eller sova. Gick på Ipren dygnet runt och fick av läkare på vårdcentralen recept på Xylocain viskös och Andolex för att lindra smärtan. Jag bad denna läkaren om att få en remiss till en avdelning som skulle heta Oral Medicin (hade fått ett tips av öron-näsa-hals på Sahlgrenska) men han sa att det är bara afte och det skulle läka på en vecka 10 dar....och han hade aldrig hört talas om något som hette Oral Medicin.... Jag var så trött och gråtfärdig och orkade inte ta någon fight. Men när det inte blev bättre och jag höll på att bli smått galen, så besökte jag öron-näsa-hals på Sahlgrenska akut, och fick en remiss via dem.
Viken skillnad att äntligen få träffa människor som verkligen förstod vilket h-vete jag gick igenom. De var helt underbara!!!
Jag fick recept på en en medicin som heter
Klobetasolpropionat APL som jag först gurglade 2 ggr per dag i ca 4-5 dgr tills jag började känna en bättring. Gurglade då även med ett medel som tar bort svamp, Mycostatin, men som jag sedan kunde sluta med när jag övergick till att gurgla 1 ggn per dag. Jag kommer inte ihåg hur länge jag gurglade 1 ggn per dag, men det var kanske en vecka till, sen var aften borta.
I augusti hade jag lite afte som genast gick bort när jag sköljde med Klobetasolpropionat och nyligen fick jag ett utbrott igen. Två på tungan och ett på gomseglet. De på tungan försvann snabbt när jag började skölja, men den på gomseglet känner jag ännu, så jag fortsätter gurgla innan sänggående.
Jag ingår nu i en studie om afte på Kliniken för Oral Medicin på Odontologen. Hon som håller i studien heter Gita Gale.
Men jag ska nog testa att helt sluta med tandkräm, efter att ha läst ett sådan tips här idag.

Bästa hälsningar
Karin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar