torsdag 14 oktober 2010

L-lysin

Hej!
Olika saker fungerar för olika personer, men har ni provat allt möjligt men ännu inte L-lysin, så gör det. Det fungerade för mig när inget annat jag provade gjorde det.
Jag har också lidit av afteblåsor under många år. Ofta har jag fått blåsorna när jag har varit förkyld eller immunförsvaret varit nedsatt. Blåsorna har varat någon vecka och ibland har det varit många. Under de senaste åren tyckte jag att blåsorna blev fler och fler när de dök upp. Förra vintern blev det värre än vanligt. Jag fick i vanlig ordning många blåsor överallt i munnen, men den här gången ville de inte ge med sig. Det kom ständigt nya och jag hade munnen full med blåsor vecka efter vecka. Jag blev mer och mer desperat över att hitta något botemedel. Som tur är finns ju internet där man kan söka på afte och hitta t ex den här sidan. Jag sökte på många engelskspråkiga sidor för att hitta ännu flera tips (sök på mouth ulcer eller canker sores).
Till slut så hittade jag faktiskt något som hjälpte mig. Jag läste många tips om L-lysin som är någon slags aminosyra. Jag köpte en burk i hälsokostaffären av märket Ledins. Jag började med att ta två tabletter på morgonen och två på kvällen. Efter några dagar började faktiskt blåsorna att lindras något och när det hade gått ett par veckor så upptäckte jag att jag faktiskt inte hade några längre. Fantastiskt! Jag slutade att ta tabletterna. När jag sedan kände att det var nya blåsor på väg så tog jag tabletter igen och blåsorna gick tillbaka. Nu har jag bara haft någon enstaka blåsa under det senaste året.
En annan sak som också har varit jättebra är en tandkräm med aloe vera. Den började jag använda i samma veva som tabletterna och den tror jag också har hjälpt mycket. Den heter Aloe Vera Orginal av Hådéns dental (www.hadendental.se). Den finns att köpa på bl a COOP. Jag har köpt min på COOP Extra för 35 kr. Jag tror också att man kan köpa den på nätet. Hoppas att de här tipsen kan hjälpa någon för det är verkligen inget kul att ha en massa smärtsamma blåsor i munnen.
/Cecilia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar