tisdag 22 februari 2011

Kanske en liten lindring

Det finns grader i helvetet, och den värsta varianten av afte tror jag är den som sätter sig nära tungroten. Det är den jag lider av nu. Tungan är nästan alltid i rörelse, så blåsan blir ständigt lite provocerad. Det är lika vidrigt smärtsamt att äta som när blåsorna sitter i svalget... bara mer utdraget. Att dricka är nästan lika smärtsamt som att äta. Och så tappar man talförmågan pga smärtan och rörelseinskränkningen som blåsan orsakar: Det har hänt att jag har övervägt att slå försäljare som inte låter mig vara ifred när jag har afteblåsor på tungan.

När jag känner att blåsorna är på väg ökar jag mitt intag av zink och vitamin b12, och det känns som att det lindrar förloppet lite. Av en händelse upptäckte jag att det kändes som en lindring att suga på novalucoltabletter. Jag var inte säker på om det var en reell upplevelse, eller något jag suggererade mig själv till att tro på, men i den engelska wikipediaartikeln om afte läste jag häromdagen att magnesiumhydroxid (som är den syrahämmande ingrediensen i novalucol och pepcid duo och samarin antacid) ofta används för att lindra smärtan från blåsorna.

Det jag egentligen loggade in här för att skriva var dock att jag tror att såret inte blev lika långvarit den här gången. Det känns som att det är på väg bort och det har gått 3-4 dagar sen smärtan kom. För mig är det normalt med 7-10 dagar innan såret tynar bort.

Jag vet inte om det gjorde någon skillnad, men det enda jag har gjort väsentligen annorlunda under det här utbrottet var att äta MSM. Det är en förkortning av något överkrångligt namn på ett ämne som är ett lättupptagligt tillskott för svavel. Jag älskar lök och vitlök, som också är goda svavelkällor, men man kan bara få i sig så mycket innan man spricker.

Tillskottet är ohemult dyrt i förhållande till vad det kostar att producera, och om man inte späder ut det ordentligt smakar det förfärligt (om man inte köper det i tablettform). Det kanske inte fungerar för dig, och det var kanske inte det som förändrade förloppet för mig den här gången. Men jag tyckte ändå det var värt att nämna det för att se om fler upplever samma sak.

Jag har ingen koppling till någon producent eller återförsäljare av MSM och detta är inte ett försök till viral marketing. Jag köpte pulvret för att försöka få bukt med ett envist eksem och lade märke till den här potentiella effekten.

För den som är riktigt desperat kan jag väl också nämna att extrakt från vanlig kryddnejlika användes som bedövning av tandläkare förr i tiden. Jag har testat att lindra tandvärk med hel nejlika i det drabbade området med mycket god och snabb effekt. Det domnar verkligen bort som hos käftis. Men, jag har inte vågat använda det i närheten av afteblåsor än. Alla här vet varför. Därav desperationsklausulen. Om du ändå försöker, tänk på att lång (timvis) exponering av kryddnejlika mot tandköttet kommer att skada det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar