torsdag 3 februari 2011

Sånna här dagar vill jag bara ge upp..

Jag har så länge jag kan minnas dragits med dessa plågsamma blåsor. Dock har jag sett ett visst samband mellan vart jag bor (typ av vatten) och hur mycket utbrott jag haft. Sambandet jag kan se är att de gånger jag bott i städer med ytvattentäkt har problemet duggat tätt jämfört med om jag bor där de är grundvattentäkt. Håller jag mig strikt till det brukar det gå bra.

Men nu sitter jag här, troligen på grund av att jag glömt att ta med vatten hemifrån eller från jobbets automat då jag var och tränade och drack därför två glas vatten på gymmet förra veckan. Vet inte om de är orsaken eller inte, men man vill ju misstänka det.

Grejen är att jag har någon form av kontaktallergi men riktigt vad jag är allergisk mot har jag inte utrett.

Någon av er andra som har någon form av kontaktallergi?

I övrigt har jag otroligt bra imunförsvar. "Aldrig" sjuk. Så ibland tror jag att detta är kroppens hämnd, att de konstruerar en sjukdom själv för att imunförsvaret ska få jobba lite. Eller är det tvärtom, just på grund av aften som man inte får massa andra sjukdomar?

Hur som helst så tidigare var problemen främst ett par 5-7 STORA blåsor på insidan av underläppen samt ett 30-40-tal små som var omöjliga att räkna. I kombination med dessa satt "alltid" en blåsa längst bak så de tryckte mot någon närv mot örat vilket kändes som öroninflammation.

På senare tid har de vandrat ned mot halsen. Första gången kraxade jag och försökte hosta upp om de va något som fastnat. Efter ett tag kom jag på det, blåsor kanske. Fram med ficklampan och lät min man kika. Jodå, blåsor såg han.

Nu har jag ett par blåsor på insidan av underläppen samt en "skum" känsla längst luftstrupen eller matstrupen och nästan så de känns motlungorna?! Svårt att beskriva. Riktiga obehagskänslor som känns mest då man sväljer tror jag.

De är lätt att hålla sig för skratt. Ingen idé att ringa läkare de vill ändå inte bry sig. De vill inte ens ta prover för att utröna om de finns något bakomliggande. De vill inte ens träffa en eftersom ingen vet. Besöker apoteket då och då i hopp om att de ska ha något, men inte. Hittade en spray då jag var till spannien i höstas som verkade funka vid första användningen men nu är det som att spraya munvatten, de smakar gott men sen inget annat.

Tycker synd om min man då man inte ens kan pussas då de är som värst (eftersom de tar så förbannat ont då) och att förklara för arbetskamraterna att man har blåsor.. då låter man som en vekling :( En arbetsgivare jag hade lät mig inte gå hem så jag var tvungen att skaffa sjukintyg från första sjukdagen!! Folk tror ju att man pratar om den där enstaka blåsan en del får i samband med mens, stress osv. Men de här är ju snarare en "sjukdom" eftersom man ofta är allmänpåverkad och inte sällan lite feber.

Känner igen mig i vad andra här skriver och jag är ledsen för er skull att ni upplever samma helvete som mig.

Nico i Norr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar