söndag 6 februari 2011

Oralmedic

Hej jag är en tjej på 18 år som nästan aldrig får afte. Det förekommer när jag råkat bita mig på underläppen som det bildas en stor blåsa. Då mina tänder är ivägen så skrapas blåsan och blir allt värre. De brukar efter några dagar att läkas och försvinna men inte denna gång. Det gör outhärdigt ont, så jag bestämde mig för att testa på lite olika preparat för att åtminstonde minska smärtan.

Apotekarien informerade om Aftex Aloclair Gel som ska bilda en skyddande hinna över såret. Man ska även aplicera gelen tre till fyra gånger / dygn. Det kanske inte låter så farligt men det kan ta upp till 5 minuter innan hinnan bildas. Jag fick alltså stå i mer än 5 minuter med läppen framåt för att tänderna inte skulle skrapa bort salvan, men hur länge jag än stod och höll läppen så vägrade salvan att stelna. Salvan smakar dock inte bättre, det finns inget jobbigare än att ha ett stort sår i munnen samt när man känner smaken av medicin.

Nej så den slängde jag i princip, på mig fungerade det inte. Beslöt mig sedan att köpa ett nytt preparat och bestämde mig för Oralmedic då den andra salvtuben var på ett ungefär likadan som Aftexs. Oralmedic är rätt ny på marknaden och därför är det inte många som testat den, men jag, som är rätt desperat, köpte den.

Förpackningen innehåller fyra bomullspinnar varav då är för rengöring och två innehåller en form av lila vätska, som innehåller någon form av svavel. Det står även på förpackningen att det ska uppstå ett stickande under applicering samt att läppen kan svullna upp.

Jag kan säga att smärtan gav mig tårar. Det sticker inte bara utan svider och bränner samtidigt. Det står även att när man sköljer munnen och om smärtan består så är det för att man missat en del av blåsan, vilket inte är sant. Smärtan håller sig vanligtvist ett bra tag efter applicering, tills en vit nästintill osynlig hinna bildats över såret. Därefter svullnar läppen upp och är kvar i några dar. Efter några timmar är smärtan borta, dock mitt problem är,

att idag var det min andra gång som jag applicerade Oralmedic på såret. Hinnan hade tydligen öppnats och försvunnit, jag tror att det har med tänderna att göra, hinnan skrapades nog bort från läppen helt enkelt. Idag var det mycket värre när appliceringen skedde, det sved tyvärr ännu mer denna gång och sved absolut mer när man sköljde munnen. Svullnaden är något värre och såret ser stor ut som en krona. (vilket nog är tre gånger större än hur den var innan appliveringen).

Det står även på förpackningen att man ska kontakta en läkare om smärtan består efter en behandling. Jag hoppas nu innerligt att detta blir sista gången den appliceras på min läpp.

Så jag antar att den fungerar oerhört bra men man måste vara försiktig med att hålla kvar skyddshinnan även några dagar efter behandlingen, annars öppnas såret igen och man är tillbaka på ruta ett.

Rekommenderat för dem som är desperata och orkar smärtan under appliceringen. Ska absolut inte ges till barn eller ungdomar som är känsliga då jag som själv tål mycket smärta, fick problem med appliceringen. Det är nog något som man bör prova själv. Allt är från person till person helt enkelt.

Oralmedic kostar 130kr och innehåller två behandlingar.

mvh

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar