torsdag 4 april 2013

Afte och vitamintillskott

Efter att ha läst ett antal inlägg här anser jag mig vara en av de lyckliga. Jag får (numera) bara någon enstaka blåsa i munnen med flera månaders mellanrum. Jag får däremot afte i halsen en gång ungefär vart annat år. Har haft detta generalstraff i 2 veckor nu men det verkar vara på avtagande. Jag måste säga att afte i munnen är ingenting mot att ha skiten i halsen, förutsatt att omfattningen är densamma.

Men jag läser att en del har mer eller mindre kontinuerligt afte i munnen. Jag hade också det för några år sen och det gjorde mig trött och irriterad såklart. Min poäng var dock att förr i tiden så ansåg jag mig själv äta ganska enformigt (mest bara makaroner och korv och djupfryst pizza) och tog därför vitamintillskott dagligen. Oftast vanliga multivitamintabletter, och hade minst en blåsa i månaden.

Vid ett tillfälle när jag tyckte jag var trött så provade att köra Berocca som har upp till 1000% RDI av vissa vitaminer och mineraler i sig. Utan att jag direkt reagerade över det då så ökade successivt min afte till att bli mer eller mindre kontinuerlig. Blåsorna avlöste varann månad in och månad ut. Så skulle vi en vecka till Alperna och åka skidor. När jag kom hem så hade aften försvunnit!!

Vad har jag gjort annorlunda tänkte jag (förutom att åka skidor en vecka)? Jo, jag hade inte tagit några vitamintillskott. De lämnade jag ju hemma. Efter den dagen har jag aldrig tagit vitamintillskott igen, med undantag av Longo Vital endast när jag känner av något, och får som sagt numera bara en blåsa med flera månaders mellanrum, och skiten i halsen varannat år då vilket jag har haft i 15 år.

Så ni som tuggar multivitamin dagligen (möjligen undantaget Longo Vital och B-Vitamin Komplex) och har kontinuerlig afte - sluta ta vitamin/kost-tillskott och se vad som händer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar