onsdag 3 april 2013

Hallojsan där ute!

Har själv haft problem (om är inte SÅ grova) med afte sedan jag var liten. Nu är jag 21 och problemen har nästan försvunnit helt, bortsett från då jag har nedsatt immunförsvar. Nåväl, det var inte det jag skulle babbla om utan jag skulle ge mina heta tips.

De få saker som fungerar för mig är oftast de saker som innebär att det gör förjävla ont först, typ gurgla tandkräm, äta sura/salta saker, "blåsa upp munnen som en ballong". Ja, sådant som bedövar smärtan helt enkelt. Men annars är mjölk en tokbra uppfinning. Jag dricker litervis med mjölk när jag har en blåsa (eller flera) i munnen - det hjälper, om än bara för en liten stund. Mjölk är lite av en universallösning hos mig.

När jag var mindre var som sagt problemen större och då började jag äta extra C-vitamin och betakaroten (rena produkter) som tillskott vilket faktiskt hjälpte. Det är inte heller något som direkt kan överdoseras, så det kan vara värt ett försök. Numera äter jag alltid solarin (kosttillskott) som förebyggande och peppar peppar så har det varit avsevärt mycket bättre de senaste åren. Jag testade även silicia (kosttillskott) ett tag vilket också kan vara värt att pröva. Mest för att det hjälper till att bygga upp starka vävnader i kroppen (och munnen).

Sådär. Jag tror det var allt jag hade för stunden. Jag har även sett att det nu finns "oralmedic" som ska fungera ganska bra som lindrande medel. Värt ett försök!

Lycka till!
/ Hanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar