söndag 9 augusti 2009

Det ena leder till det andra

Hittade denna platsen efter att ha sökt på "lakrits" som enligt vissa skulle ha positiv effekt på afte. Får väl prova lakrits någon gång.

Mina föräldrar, syskon och barn har alla drabbats från gång till annan. Värsta gången för mig var på en semester på Mallorca för några år sedan då hela gomseglet ("flärpen" bak i munnen) var ett enda stort aftesår. Blev inte mycket ätet den semestern :(.

Av en spansk läkare fick jag en mycket effektiv bedövningssprej med uttryckliga order att sikta noggrant. En gång missade jag (inte så enkelt att pricka rätt längst bak i munnen!) och skickade en dos rätt ner i svalget. Märktes inte så mycket, men eftersom verkan bara satt i några minuter skyndade jag mig att äta. Döm om min förvåning (och panik!) när jag för sent upptäckte att sväljreflexen satts ur spel! Maten liksom bara stannade längst bak i halsen och ville varken upp eller ned.

Vad avser det som hjälper, har jag bara kunnat konstatera att tandkrämen Zendium verkar ha viss förebyggande effekt. Att sluta snusa hjälpte nog en del oxo (det var för övrigt ingen höjdare att langa in en pris under läppen där en afteblåsa satt och väntade, tro mig!).
När jag och mina syskon var små brukade vi lägga tandkräm eller en bomullstuss med Vademecum på blåsan. Kanske det mer hör till avdelningen "ont skall med ont fördrivas" :).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar