söndag 16 augusti 2009

Tja, är en kille på 22 och har haft en hel del problem med afte hela livet. Får små "utbrott" av afte 2-4 gånger på en tvåmånadersperiod. De kan blir riktigt stora och gör ordentligt ont, och de kommer på alla ställen i munnen. Hals, tunga, insidan av läppen... jag har till och med fått en som var så pass mycket i utkanten av underläppen att den var utanför.

Efter lite kikande på den här sidan övergick jag för ett år sedan till zendium tandkräm. Närmare bestämt zendium sensitive. Det har gjort att blåsorna både blivit mindre och läker snabbare, vilket har varit underbart. För en vecka sedan drabbades jag dock av en rejäl blåsa på insidan av underläppen och i halsen. Tänkte härda ut men vaknade idag upp med en ny blåsa på det värsta stället av alla, sidan av tungan där man tuggar. Inhandlade idag zendium tandskölj och Aftamed gel så vi får se hur det fungerar.

Men är det bara jag som tycker att man borde kunna djupfrysa blåsorna eller något? Om jag får brännblåsor på händerna brukar jag bara superlimma dem och det funkar hur bra som helst. Jag känner mig inte riktigt tillräckligt korkad för att ha superlim i munnen, men hur svårt kan det här problemet vara egentligen?

/VillHaLösningOchGillarInteOkunnighetenHosLäkare

1 kommentar:

  1. går att använda laser på afteblåsor. Lasern sägs gå på djupet och man ska inte kunna få en blåsa på exakt samma ställe igen. Hurvida laserbehandling funkar bra eller inte vet jag inte, man får räkna med 2-3 besök för en laserbehandling, så det lär väl inte vara så billigt.

    SvaraRadera