lördag 1 augusti 2009

Mina erfarenheter

Hej! Jag är 27 år och har haft afte nästan så länge jag kan minnas. Jag är inte lika drabbad som många av er, men det brukar bli i snitt en blåsa per kvartal. Här är några av mina erfarenheter:

* Mina blåsor uppstår för det mesta på samma ställen. Det gemensamma med dessa är att de är väldigt nära lite vassare delar av tänderna.
* Att äta choklad med blåsor i munnen är tortyr.
* Att lägga på ett lager zendium på blåsan gör förbannat ont, men det lindrar smärtan väldigt bra en kortare stund. Oftast tillräckligt länge för att jag ska kunna äta utan att plågas.
* Blåsor på tungan tar längre tid att bli av med än andra.
* Lite sömn och stress kanske ökar risken att drabbas, men jag har sovit lite och varit stressad flera gånger utan att få några blåsor.
* Jag har en teori om att lösviktsgodis är en aftepåskyndare, men jag drabbas inte tillräckligt ofta för att testa det. Kanske en bra ursäkt för att äta mer godis :)
* Att sova mycket brukar påskynda läkningen. Att sova lite brukar göra att det nästan inte blir bättre alls.
* Vitamin B12 tror jag inte så mycket på eftersom jag dricker tillräckligt mycket mjölk för att uppnå mitt RDI :)

Inte så mycket nytt, men det kanske gör det lättare att se mönster.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar