torsdag 7 januari 2010

Mitt tips, lapispenna - slivernitrat. Fungerar till 100%

Jag är en kille på 23 år, min afte brukar komma när jag är förkyld eller har feber. Det gör ont och svider något jävulskt. Dock har jag ett sätt som alltid fungerar och gör så att aften försvinner direkt. Aften slutar att göra ont direkt efter behandlingen.

Jag använder något som kallas lapisstickor. Jag får dessa av min mor som är barnmorska och jag är inte säker om de finns att köpa receptfritt. Det ser precis ut som en lång tändsticka där huvudet är lapis, dvs silvernitrat. Dessa stickor används för att läka sår och stoppa små blödningar på tunn hud och slemhinnor.

Det slivernitratet gör är att det oxiderar när det kommer i kontakt med huden och fräter bort ett tunt lager så det bildas en sårskorpa.

Jag "duttar" stickans huvud mot aften och det svider till ordentligt, men efter några få sekunder försvinner smärtan direkt och aften i sig gör inte ont alls.
Man får vara noga så man inte nuddar för mycket frisk vävnad. Efter några sekunder bildas det en svart hinna/sårskorpa på aften. Med tiden bildas ny vävnad och sårskorpan försvinner och man blir helt frisk.

Detta har alltid fungerat för mig. Aften slutar göra ont direkt efter behandlingen och man behöver bara göra det en gång.

Det finns något på apoteket som heter Lapispenna, detta läkemedel anväds vid behandling av vårtor på normal hud men det fungerar på samma sätt.
Jag har själv aldrig prövat de men har en kompis gjort som säger att det fungerar utmärkt.
Det är samma verksamma ämne och mängd så det borde ge samma resultat.
Det skadar ju bara lite att pröva =)


Länkar till Lapispennan och information om denna:

http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=101105


http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/Sidor/Hudohar_Fotter_Vartor_Vartor.aspx


Om Lapispennan skulle vara för svag för dig finns detta:

http://www.fotakuten.se/lapis-50-59.html


Hoppas det var till någon hjälp


MVH
Daniel

3 kommentarer:

  1. Testade med lapispenna igår kväll och kan intyga att man måste vara en smula försiktig...

    Lyckades missfärga halva underkäken på insidan och det gjorde rejält ont, samt såg jävligt illa ut. Missfärgningarna skrapades dock bort vid morgonens tandborstning och helvetesblåsorna gör faktiskt inte särskilt ont längre.

    Metoden kan således rekommenderas om man bara ser till att inte kladda ner halva käften.

    4 av 5 toasts

    SvaraRadera
  2. Så var det dags igen. Denna gång en blåsa på kinden, en under tungan och en på tungan. Smärtan är närmast obeskrivlig.

    Lapispennan funkar utan utan problem på blåsan på kinden.

    *MEN*, under tungan bildas ett stort sår som om möjligt gör ännu ondare än förrut. På tungan bildas en grönaktig hinna som också gör extremt ont.

    Efter några timmars väntan är kinden helt OK, men tungan gör fortfarande ont så man vill gråta.

    Efter ett dygn är såret under tungan hyfsat läkt men aften gör ont, på tungan är det lika illa som innan.

    Slutsats: var försiktig med att använda pennan under tungan - det kan bli ännu värre med stora sår. På tungan verkar det inte funka alls (för mig). Funderar eventuellt på att testa ovanpå en gång till när jag repat lite mod.

    SvaraRadera
  3. Tricket verkar vara att inte nöja sig med halvmesyrer. Jag doppade pennan i lite vatten och höll den mot aften på ovansidan av tungan igen tills området hade koagulerat ordentligt. Inget småduttande alltså. Detta resulterade i olidlig smärta under 5-6 timmar. Efter några timmars orolig sömn märker jag att själva aften inte gör så ont även om det skadade området på tungan fortfarande värker lite.

    Lite som pest eller kolera, men ändå bättre med smärta som trots allt går över någorlunda efter en dag än blåsor som svider i veckor.

    SvaraRadera