måndag 11 januari 2010

Utbrott efter att ha petat med fingrar i munnen?

Snubblade in på denna sidan o är så glad att äntligen hittat ett namn till det besvär både jag, min mor o min bror lidit av hela våra liv. Min bror har rätt milda besvär tror jag, medan jag o mor (samt min pojkvän kom det precis fram) har det oftare. Aldrig har någon kunnat förklara detta!

Minns en gång då jag hade tandställning i tidiga tonåren o vid ett besök har jag ett rätt stort (ca 8 mm) sår på tandköttet som gjorde sjukt ont. Särskilt då tandläkaren dessutom lutade sin hand mot just den sidan av munnen när han pillade. Han hade aldrig sett något sådant o petade bort det vita med det krokiga, spetsiga verktyget de har när de petar i tänderna!! Gjorde TOKont!!

I mitt fall kommer de vanligen om jag varit inne o petat i munnen av någon anledning. Då dyker de ofta upp där jag rört vid. Mor provade en gång för att se om det spelade någon roll om man hade nytvättade, noggrant o länge skurade händer o petade på tex tungan, men nej, de kom ändå. Extra jobbigt var det en gång när jag hade ca 2 st åt gången o de avlöste varandra i ca 2-3 veckor! Dök upp överallt: tandkött, tunga, insidan av läppar. Värsta stället att få på är tungspetsen, huuh. Men i mitt fall handlar det ofta om att jag haft fingrar i munnen (peta bort något som fastnar mellan tänderna kan ofta resultera i ett utbrott tex).

Ville i alla fall bara tillägga att man kan få dem så också om ingen annan nämnt eller märkt det. Tack för en ny intressant men framför allt hjälpsam sida!

1 kommentar:

  1. Det här var superintressant tycker jag. Har lustigt nog aldrig tänkt på att fingrar i munnen skulle kunna orsaka afte. Det kan kanske rentav förklara varför jag ofta tycker att aften blir värre när man använder mycket Xylocain, eftersom jag duttar på Xylocainet med fingrarna! Och min senaste halsafte kommer efter att jag fingrat i halsen.

    Tack för tipset, ska följa detta råd ett tag framöver och se om det blir någon skillnad.

    /Magnus

    SvaraRadera