fredag 28 oktober 2011

Min afte historia

Hej på er alla medlidande,

Jag har i princip haft afte hela mitt liv (30 år) framförallt på insidan av kinden eller insidan av underläppen. Tills ungefär 9 månader sedan brydde jag mig inte särskilt mkt om detta och trodde att det var helt normalt och att alla hade det mer eller mindre.

I februari förra året fick jag min första afte vid sidan av tungan och det var då som helvetet brakade loss. Det gjorde så fruktansvärt ont i 10 dagar, jag kunde inte äta, sova eller prata. Det var så illa att min chef beordrade mig att gå hem och komma tillbaka när jag mådde bra igen.

När detta helvete var över fick jag återigen afte på samma ställe ungefär 1 månad efter igen, samma procedur om igen, När jag fick det tredje gången på tungan så bestämde jag mig att kontakta vårdcentralen.

Jag fick komma till en läkare efter att jag hade beskrivit mina symtom. Denna läkare visade sig vara väldigt påläst och misstänkte att jag kunde ha en sjukdom som kallas "Behcets syndrome". För att kunna diagnostiseras med denna sjukdom så måste man ha frekventa afte utslag (i genomsnitt mer än 3 per år), förutom afte i munnen så måste man också uppfylla 2 andra kriterium, antingen; afte i underlivet, hudutslag, ögoninflammationer, ledvärk och några andra som jag inte kommer på nu. Jag uppfyllde dock inte ngn av dessa kriterier.

När jag fick höra detta blev jag givetvis väldigt rädd eftersom denna sjukdom kan ha väldigt allvarliga konsekvenser. Jag fick lämna blodprov så att hon kunde konstatera att jag hade normala blod och vitaminvärden. Allt såg normalt ut, inga vitaminbrister eller gluten allergier och liknande, därför blev jag vidare remitterad till en reumatolog. Denna reumatolog var också väldigt insatt i Behcets syndrome, då han hade flera patienter som var diagnostiserat för denna sjukdom. Jag fick berätta om mina aften osv även för honom, han sa dock att de patienter som han hade som led av Behcet, dessa hade i samband med sina afte väldigt hög feber och oftast fick dom skrivas in på sjukhuset i samband med dessa skov. Trots att han inte trodde att jag skulle ha denna sjukdom tog han ändå blodprover med avseende på reumatologiska värden och allt såg normalt ut varför han sa att han inte trodde att jag hade denna allvarliga sjukdom och att vi skulle höras om 1 år igen.

Med under dessa månader som jag har varit mer nogrann och bejakande när det kommer till min afte så har jag på ngt sätt ett mönster mellan mina aften och min mens. Varje månad som jag får min mens så får jag även afte, så därför tror jag att afte kan vara en hormonell grej också.

Vad gäller behandling så måste jag säga att det enda som har ngnsin funkat på mig är Kenacort, som numera inte finns receptfritt på apoteket, men om man talar om för sin läkare att man vill ha den utskrivet så kan man faktiskt få det. Så fort jag får afte så behandlar jag med kenacort och utslagen försvinner inomloppet av 3-4 dagar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar