tisdag 10 mars 2009

Afte-fri i tropikerna

Jag är 45 år och har haft Afte sedan jag var liten. Kan inte säga när jag först upptäckte det, men led periodvis så pass mycket av det att jag hade svårt att äta och ha mat i munnen. Sved även då tänderna var oborstade efter en måltid eller annat intag. Det var även vanskligt att prata eftersom uppsvullnaden gjorde att man av misstag ofta bet sig själv i läppens eller kindens insidor. Symptomen uppenbarade sig främst innanför underläppen på ena eller andra sidan, men kunde även uppstå innanför kindsidorna samt på tandköttet. Men detta var dock mindre vanligt.

Egna iakttagelser och teorier...

Under tonåren kom jag att märka att jag oftare fick Afte om jag slarvade med maten. Dvs att jag stundtals inte fick i mig så mycket mat och vitaminer som jag kanske egentligen borde under dagarna pga slarv och umgänge med kompisar. För mig kändes det absolut som ett samband. När jag vissa perioder var som mest slarvig med matvanorna, uppstod Afte betydligt oftare. Ibland kunde de avlösa varandra på så sätt att när en svullnad hade gått ner och försvunnit, så uppstod en annan. Detta gjorde att jag i senare tonåren såg till att äta mer regelbundet. Symptomen och det ständiga hotet av symptom är dock något man alltid har fått leva med. Det blev alltid lika stor sorg och bedrövelse var gång man märkte att "nu var det dags igen".

Jag är numera bosatt i Thailand sedan 12 år tillbaka. På det hela verkar det som om min Afte har försvunnit efter att jag flyttade hit. Hade dock några blåsor i munnen för något årsedan i samband med att jag var hos en tandläkaren och tog bort överdelen av en trasig tand som sedan ersattes med porslin. Jag kan inte svara på om det verkligen var afte eller om det kan ha varit så att tandläkaren hade råkat komma emot kinden med sina borrar, slip och putsverktyg. Det var i varje fall ett tidsödande kirugiskt ingrepp med mycket borrning och slipning där jag fick återkomma flera gångar innan det var färdigt.

Förutom blåsorna i samband med tandingreppet, så har jag i princip varit Afte-fri i 12 år nu. Med erfarenheterna från tonåren och upptäckten att slarv med matvanorna kan få Afte att uppstå mer regelbundet, så spekulerar jag nu i om min bosättning i Thailand kan ha varit en påverkande faktor. Med undantag av några enstaka gånger och tillfällen per år, då jag råkar äta skräpmat som pizza och hamburgare (av nostalgi), så äter jag i princip endast thailändsk mat sedan 12 år tillbaka. Dieten består av ris, kött (biff och fläsk), soppor av olika slag med kött eller skaldjur. Stekta, kokta eller färska grönsaker är ofta rikligt förekommande i och omkring de olika maträtterna. Välkryddat är det också. Chili ingår i nästan alla rätter. (Kan chili påverka Aste?) I vilket fall så känner jag att den thailändska dieten har ett betydligt större näringsvärde än vad vi i Sverige på senare tid är vana vid. I varje fall om den tillagas på samma sätt som det görs här. Antingen så lagar man maten själv hemma eller så äter man ute på den lokala matserveringen runt hörnet. Oftast inte så jättestor skillnad i pris mellan att laga själv eller äta ute på en normal lokala servering. Men det som är kännetecknande är att maten alltid tillagas bestående av färska råvaror som inhandlats på lokala marknader på morgonen samma dag. Alltså ingen fabriksprocessing eller storskalighet. Färskt rakt igenom. Gissar att detta har en avgörande inverkan på näringsinnehållet i maträtterna. Sedan vet jag inte om varmt klimat och mycket sol kan ha en påverkande faktor vad det gäller Afte. Men helt klart så känns det i varje fall för mig som om maten skulle kunna vara en hållbar teori.

Läste även att det verkar vara procentuellt fler amerikaner som lider av Afte, jämfört med svenskar hemma i Sverige. Kan detta ha något att göra med den skräpmat som har blivit standard där? Kan det vara så att ju mer junk och fastfood och processad näringsfattig kost, så uppkommer Afte mer och oftare? Finns det någon historik i Sverige där man under 1900-talet kan se om Afte har blivit vanligare när inslag som hamburgare, pizza m.fl. blev ett mer vanligt förekommande inslag i svenska matvanor? Finns det nån statistik över om Aste är mer vanligt förekommande i kallare klimat? Kan vara intressant att luska lite i. Själv är jag övertygad om att det för min egna del absolut handlar om matvanor och därigenom näringsintag. Tycker att mönstret ifrån min tid från tonår och fram till idag visar tecken på att min teori kan ha viss relevans. Men jag är ju absolut ingen forskare.

Hoppas att mitt här beskrivna fall kan ge inspiration till andra att kanske hitta nya sätt att spåra varför Afte uppkommer eller att finna ut vägar och sätt för att lindra symptomen. Förmodligen kommer jag att flytta tillbaka till Sverige inom några år. Jag fasar då för att min Afte möjligen skall komma tillbaka. Då med anledning av att mina matvanor kommer att återgå till svensk mat igen.

/Johan

1 kommentar:

  1. Johan, vilket intressant inlägg! Jag tror benhårt på att kosten vi äter intehåller en hel del suspekta ämnen som säkerligen kan ha med afte att göra och även andra skumma åkommor! Jag försöker laga mat från grunden, äta kravmärkt och ekologiskt. Jag har färre blåsor nu än någonsin trots att jag sover dåligt (son på 6 mån).

    Chili kanske kan vara bra för att förebygga blåsor? Någon annan som upplever detta?

    SvaraRadera