torsdag 12 mars 2009

Hejsan!

Jag heter Martina och fyller nitton i år. Jag har haft kronisk afte sedan sex års ålder, alltså snart i nio år! Anledningen till att jag fick det var en vanlig operation med borttagning av mandlar, som gick lite snett (Det bröt ut streptokocker vid borttagningen). Sedan dess har jag haft afte i ungefär en vecka i månaden, varje månad. Alltså ungefär en fjärdedel av dessa nio år (sammanlagt nästan två och ett halvt år med konstant afte!)
Anledningen till att jag har det så ofta är att sjukdomen är kopplad till mitt immunförsvar, och jag har ett mycket dåligt sådant. Så fort jag blir minsta lilla sjuk eller förkyld så säger det bara poff, sen är halsen smockfull med blåsor. Ja, som jag sa -halsen. Jag får inga alls i munnen, vilket jag är glad för. Det hade nog blivit lite väl mycket att hantera på en gång. Eftersom det gör så olidligt ont med dessa blåsor, har det ungefär blivit en fjärdedels frånvaro ifrån skolan också, mycket att ta igen. Men med lite slit så hinner man.
När jag har min afte kan jag varken dricka, äta, prata eller ens knappt svälja mitt eget saliv. Sjukt frustrerande. Men det mest frustrerande med det hela är att det inte finns något botemedel. Jag har varit runt hos mängder av läkare och naturläkare utan någon vidare framgång. Naturläkare ser åtminstone hopp i det hela. Läkarna känns så väldigt begränsade, ser inga möjligheter och visar inte vidare mycket engagemang. Det enda som har lindrat min afte är medicinen "valtrex". Vilket också är ett tips till er med afte i munnen.
Något annat som är jobbigt med min afte, är att den bara håller sig halsen. Blåsorna sprider sig även ner till magen. Givetvis blir det inte samma smärta i magen, det vore konstigt. Men jag blir väldigt illamående. Med tanke på att jag varken äter eller dricker när aften blossar ut, får jag dessutom ont i huvudet och resten av kroppen. Det brukar vanligtvis bli afte, magont, huvudvärk, feber och förkylning på en och samma gång. Och med den tröttsamhet som följer på det, kan man inte bli annat än hemma och sängliggande. Så, de veckor jag har afte, har jag full koll på vad tv:n har att erbjuda.

Kul att det finns en blogg för oss aftedrabbade, så man får chans att skriva av sig lite.

Tack för mig! /Martina

2 kommentarer:

  1. Å din sackare! Låter helt fruktansvärt. Blåsor i halsen får jag då och då men bara en eller två åt gången. När jag får blåsorna i halsen blir jag extra hängig, känner mig verkligen sjuk. Dessutomär det ännu mer smärtsamt att äta med blåsorna i halsen. Du verkar dock ha det 1000 resor värre.

    Valtrex är en medicin ämnad för herpes och bältros, det är ju intressant att den även hjälper mot afte. Det kanske är ett tecken på att även afte är en infektion liksom herpes?

    Hoppas att vi snart hittar något som hjäper riktigt bra mot dessa hemska blåsor!

    Nåon fler som har blåsorna i halsen som har några tips?

    /Katarina
    afte.se

    SvaraRadera
  2. Lider med dig, Martina. Mina blåsor i halsen lindras när jag äter. Dvs det gör ont som fan i början men sedan blir de liksom bedövade och gör inte lika ont längre (förutsatt att man håller sig till typ yoghurt och bröd).

    Jag har blåsor i både mun och hals och jag föredrar dem i munnen eftersom man inte känner sig lika sjuk då.

    Jag tror också att mina blåsor är kopplade till något slags immundefekt, även om jag aldrig fått det bekräftat av någon läkare eftersom jag aldrig brytt mig om att kolla upp blåsorna på allvar. Jag har accepterat dem som en del av mitt liv och tänker inte så mycket på dem längre.

    /Magnus, 35

    SvaraRadera