onsdag 25 maj 2011

LCHF (lågkolhydratkost)

Hej på er.

Jag är en sådan person som har haft Afte hela mitt liv (snart 50) och lärt mig leva med det. Antar att det finns olika nivåer, min har oftast varit OK utom de mest jävliga när det är flera blåsor på tungan eller i svalget etc. Ni hajar säkert. I alla fall så har de varit regelbundet återkommande och säkert som amen i kyrkan när man sover lite, stressar mycket, får småsår i munnen (tandläkarbesök, bränna sig på te/kaffe, råkar bita sig i kinden) osv.

Jag har provat diverse salvor o grejer men det enda som fungerar någorlunda är Corsodyl, men dels så får man bruna tänder, dels tappar man helt smaksinnet så den är inte hela optimal den heller...:)

Grejen är den att för en månad sedan började jag äta LCHF (kosten som säger att man ska gå ner i vikt genom att skära ner på kolhydratintaget, en rent fåfäng historia för undertecknad) och häromdagen så slog det mig att jag inte har haft några blåsor sedan dess.

Det är ett långt (men inget extremt långt) intervall så jag funderade lite och insåg att det vid några tillfällen har "känts" som att blåsorna har varit på väg men sedan har det inte blivit något mer.

Jag kollade lite på nätet o såg att flera andra har fått samma trevliga bieffekt. Så det är ju bara att hoppas att det stämmer.

Säkert lite tidigt för att dra några slutsatser och det är säkert också individuellt, men för de som har stora problem kan det kanske vara värt att prova, man har ju i alla fall inget att förlora.

Lycka till därute.

/j

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar